,דְּרָשָׁה דרשה לַסִּיּוּם השבעה עשר בְּזוֹהַר הַקָּדוֹשׁ [בחמש שנים] בְּעִיר הַתּוֹרָה אֶלְעַד-סֵפֶר דַּרְכֵּי הָרַשְׁבִּ"י-חלק ב
סֵפֶר
דַּרְכֵּי הָרַשְׁבִּ"י
חלק ב
דְּרָשָׁה לַסִּיּוּם השבעה עשר בְּזוֹהַר הַקָּדוֹשׁ [בחמש שנים] בְּעִיר הַתּוֹרָה אֶלְעַד
י"ב אלול, תשע"ג לִפְרָט קָטָן,
לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, וּרְחִימוּ וּדְחִילוּ, לְיַחֲדָא שֵׁם יו"ד ק"י בּוא"ו ק"י בְּיִחוּדָא שְׁלִים (ה') בְּשֵׁם כָּל יִשְׂרָאֵל. לְאוּקְמָא שְׁכִינְתָּא מֵעַפְרָא, לְעִלּוּי שְׁכִינַת עוּזֵנוּ אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה, וּבְהַדֵין סִפְרָא סֵפֶר הַזֹּהַר, יִפְקוּן יִשְׂרָאֵל מִן גָלוּתָא בְּרַחֲמֵי. וִיהִי נֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ. וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ. וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ.
בִּרְשׁוּת הָרַבָּנִים הַגְּאוֹנִים, רָאשֵׁי יְשִׁיבוֹת שליט"א, וּמְזַכֵּי הָרַבִּים הַמְקָרְבִים אֶת אַחֵינוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְאָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם ה' עֲלֵיכֶם יִחְיוּ, שֶׁאִרְגְּנוּ אֶת הַקִבּוּץ הַזֶּה, וּבִרְשׁוּת כָּל הַקָּהָל הַקָּדוֹשׁ הַזֶּה, יוֹסֵף ה' עֲלֵיכֶם אֶלֶף פְּעָמִים וִיבָרֵךְ אֶתְכֶם כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר לָכֶם, אָמֵן.
אֲנַחְנוּ מְיַחֲלִים וּמְצַפִּים שֶׁמֵּקִידוּשׁ הַשֵּׁם הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא הַזֶּה הַיּוֹצֵא מֵהַקִּבּוּץ הַקָּדוֹשׁ הַזֶּה, נִזְכֶּה לְבִרְכַּת: "וְקַבְּצֵנוּ יַחַד מְהֵרָה מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ לְאַרְצֵנוּ", בְּבִיאַת מָשִׁיחַ צִדְקֵינוּ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ אָמֵן.
אוֹדֶה ה' מְאֹד בְּפִי, בְּתוֹךְ רַבִּים אֲהַלְלֶנּוּ, בָּרוּךְ שֶׁהֶחֱיָינוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה שֶׁל סִיּוּם הַזֹּהַר זוֹ הַפַּעַם השבעה עשר בָּרוּךְ ה', אֵין אָנוּ יְכוֹלִים לְתָאֵר אֶת הַשִּׂמְחָה הַגְּדוֹלָה בַּשָּׁמַיִם כְּשֶׁהַפָּמַלְיָא שֶׁל מַעְלָה מַלְאָכִים וּשְׂרָפִים מִתְאַסְּפִים וּבָאִים וּמְקַלְּסִים לְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וְאוֹמְרִים לְפָנָיו שְׁבָחוֹ שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל שֶׁמְּשַׁבְּחִים לְבוֹרְאָם בַּאֲמִירַת הַזֹּהַר וּבְסִיּוּמוֹ, כל ירא שמים אומר את כל התיקוני זוהר בארבעים יום מר"ח אלול וגומרים ביום הכיפורים. אנו רואים בתיקונים (דף ל"ב ע"א) שכל איש יהודי לומד עכשיו את תיקוני זוהר: קָם רַבִּי שִׁמְעוֹן וְכָל הַחֲבֵרִים וְאָמַר: רוֹעֶה הַנֶּאֱמָן, רַבָּן שֶׁל כָּל הַנְּבִיאִים, קוּם הִתְעוֹרֵר מִשְּׁנָתְךְ שֶׁאַתָּה הוּא בְכָל הַנְּבִיאִים כְּמוֹ הַשֶּׁמֶשׁ, שֶׁהַלְּבָנָה וְהַכּוֹכָבִים מְאִירִים מִמֶּנּוּ, וְאֵין לָהֶם אוֹר מִצַּד אַחֵר, … קוּם פְּתַח אוֹתָהּ, שֶׁהִיא בַּיִת עֶלְיוֹן גָּנוּז, שֶׁכָּל הַגְּנָזִים שֶׁלְּמַעְלָה סְתוּמִים, שֶׁהַמֶּלֶךְ הָעֶלְיוֹן שָׁם, וְאַתָּה הָיִיתָ כְּבֶן בַּיִת, בְּנוֹ שֶׁל אוֹתוֹ הַבַּיִת. בַּיִ"ת, ב' הָאֵם הָעֶלְיוֹנָה, י' חָכְמָה, אַבָּא, ת' תִּפְאֶרֶת, בֶּן בַּיִת שֶׁל מַעְלָה, וְאַתָּה הָיִיתָ בִּדְיוֹקְנו… וְאַתָּה בְּכָל שָׁעָה וְשָׁעָה וּבְכָל יוֹם שֶׁהָיִיתָ רוֹצֶה, הָיִיתָ נִכְנָס לִרְאוֹת אֶת הַמֶּלֶךְ. עכ"ל.
אנו רואים מכאן שמשה רעיא מהימנא יכל להיכנס לפני ולפנים בכל עת ובכל רגע ובכל שעה.
ומשה אמת ותורתו אמת ונתן לנו תורת אמת שזה הזוהר הקדוש, ומבטיח לנו שבדא יפקון מגלותא ברחמי, והשאלה למה דוקא בזוהר הקדוש?
אין מי שיעזור למשה להוציא השכינה מגלותה אלא רק לומדי הזוהר הקדוש
התשובה כי העוסקים בלימוד הזוהר הקדוש נקראים מחצדי חקלא, וְכָּל אֵלּוּ שֶׁלּוֹמְדִים זוֹהַר הַקָּדוֹשׁ מְזַכִּים אֶת כָּל הָעוֹלָם וּמַצִּילִים אוֹתָם, וּמְקָרְבִים אֶת הַגְּאוּלָה[א]. ורק הם אלו שעוסקים בתיקוני השכינה הקדושה כמו שכתוב בְּזוֹהַר (בְּרֵאשִׁית כ"ח עַמּוּד ב'): וּבְגִין דָּא מֹשֶׁה לָא מִית וְאָדָם אִתְקְרֵי אִיהוּ. וּבְגִינֵיהּ אִתְּמָר בְּגָלוּתָא בַּתְרָאָה, וּלְאָדָם לֹא מָצָא עֵזֶר אֶלָּא כֻּלְהוֹ כְּנֶגְדּוֹ. וְכֵן עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא אִתְּמָר בֵּיהּ וּלְאָדָם לֹא מָצָא עֵזֶר דְּאַפִּיק שְׁכִינְתֵּיהּ מִן גָּלוּתָא, הָדָא הוּא דִּכְתִיב (שְׁמוֹת ב') "וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ." וּמֹשֶׁה אִיהוּ בְּדִיּוֹקְנֵיהּ מַמָּשׁ, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "לֹא מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ".
[בֵּאוּר: וְלָכֵן מֹשֶׁה לֹא מֵת, וְהוּא נִקְרָא אָדָם, וּבִגְלָלוֹ נֶאֱמַר בַּגָּלוּת הָאַחֲרוֹנָה, וּלְאָדָם לֹא מָצָא עֵזֶר, אֶלָּא כֻּלָּם כְּנֶגְדּוֹ. וְכֵן נֶאֱמַר בָּעַמּוּד הָאֶמְצָעִי, וּלְאָדָם לֹא מָצָא עֵזֶר, שֶׁיּוֹצִיא שְׁכִינָה מֵהַגָּלוּת. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (שְׁמוֹת ב') "וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ." וּמֹשֶׁה הוּא בִּדְמוּתוֹ מַמָּשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ לֹא מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ]. וּבֵאֵר בְּמִקְדַּשׁ מֶלֶךְ: וּמַמְשִׁיךְ רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחָאי לְבָאֵר, שֶׁהַבְּחִינָה שֶׁל מֹשֶׁה רַבֵּינוּ אֵינָהּ זָזָה מִן הַשְּׁכִינָה בְּגָלוּת, וְעַל זֶה נֶאֱמַר בְּגָלוּת הָאַחֲרוֹנָה, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, לֹא מָצָא תַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֶׁיִּהְיוּ עֵזֶר לְמֹשֶׁה בְּגָלוּת, אֶלָּא כֻּלָּם נֶחְשָׁבִים כְּאִלּוּ הֵם כְּנֶגְדּוֹ, לְפִי שֶׁאֵינָם עוֹסְקִים בְּסוֹדוֹת הַתּוֹרָה, לְסַיֵּעַ לְתִקּוּן הַשְּׁכִינָה. וְנֶאֱמַר בּוֹ, וּלְאָדָם לֹא מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ, פֵּרוּשׁ לֹא מָצָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִי שֶׁיַּעֲזֹר לִזְעֵיר אַנְפִּין, לְהוֹצִיא אֶת שְׁכִינָתוֹ מִן הַגָּלוּת.ועוד אָנוּ רוֹאִים שְּזוֹהַר הַקָּדוֹשׁ נקרא טבעת מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא כמו שכתוב בזוהר (ח"ג דף צג): ומי שילמד בזוהר הקדוש נכתב ונחתם בטבעת המלך להינצל מכל מיני פורעניות הבאות לעולם. אז מי שרוצה להיכנס לפני ולפנים ולהחתם לטובה בטבעת המלך הקב"ה, יכול לזכות על ידי לימוד הזוהר הקדוש, ועל ידי זה יזכה לכל הברכות כמו שאמרו במגילת אסתר: "וַיְהִי כִרְאוֹת הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה עֹמֶדֶת בֶּחָצֵר נָשְׂאָה חֵן בְּעֵינָיו וַיּוֹשֶׁט הַמֶּלֶךְ לְאֶסְתֵּר אֶת שַׁרְבִיט הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּיָדוֹ וַתִּקְרַב אֶסְתֵּר וַתִּגַּע בְּרֹאשׁ הַשַּׁרְבִיט, וַיֹּאמֶר לָהּ הַמֶּלֶךְ מַה לָּךְ אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ עַד חֲצִי הַמַּלְכוּת וְיִנָּתֵן לָךְ, (אֶסְתֵּר פֶּרֶק ה ב-ג).
"אֶסְתֵּר" מְרַמֵּז לְתוֹרַת הַסּוֹד, מִי שֶׁרַק נוֹגֵעַ בְּתּוֹרַת הַסּוֹד "וַתִּגַּע בְּרֹאשׁ הַשַּׁרְבִיט" וְלוֹמֵד שְּׁתֵּי דַּקּוֹת בְּיוֹם זוֹהַר הַקָּדוֹשׁ, נוֹשֵׂא חֵן בְּעֵינַי הַמֶּלֶךְ, וְהַמֶּלֶךְ אוֹמֵר לָהּ "מַה לָּךְ אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ עַד חֲצִי הַמַּלְכוּת וְיִנָּתֵן לָךְ", וְאִם מוֹסִיף בְּלִמּוּדוֹ יוֹתֵר אוֹמֵר לָהּ הַמֶּלֶךְ (שָׁם פֶּרֶק ט' י"ב) "וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה… וּמַה שְּׁאֵלָתֵךְ וְיִנָּתֵן לָךְ וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ עוֹד וְתֵעָשׂ", שֶּׁתְּקַבֵּל אֲפִילוּ מַה שֶׁהִנְּךָ צָרִיךְ, וְלֹא יוֹדֵעַ עַל מַה לִשְׁאוֹל, רְאוּ אֶת כּוֹחַ הַזוֹהַר. ולא רק הגאולה הפרטית כלולה בזוהר אלא אף הגאולה הכללית כמו שכתוב הַשְּׁלָ"ה הַקָּדוֹשׁ, (עֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת מַאֲמָר רִאשׁוֹן, שְׁנֵי לוּחוֹת הַבְּרִית): "הִנֵּה מְבֹאָר מִכָּאן שֶׁחִבּוּר הַזֹּהַר הָיָה עָתִיד לִהְיוֹת גָּנוּז וְכוּ' עַד שֶׁיָּבוֹא הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן בְּסוֹף הַיָּמִים, שֶׁאָז יִתְגַּלֶּה לַתַּחְתּוֹנִים. וּבִזְכוּת הָעוֹסְקִים יָבוֹא מָשִׁיחַ, כִּי אָז תִּמָּלֵא הָאָרֶץ דֵּעָה בְּסִבָּתוֹ אֲשֶׁר זֶה תִּהְיֶה סִבָּה קְרוֹבָה לְבִיאָתוֹ, וְזֶה שֶׁאָמַר וּבְגִינֵהּ "וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ" וְכוּ', כְּדֵי שֶׁבִּזְכוּת זֶה יִגָּאֲלוּ יִשְׂרָאֵל, כְּשֵׁם שֶׁלֹּא נִגְאֲלוּ יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם עַד שֶׁהֻצְרַךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְקַדְּשָׁם בְּדַם הַפֶּסַח וּבְדַם הַמִּילָה, כֵּן הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה לֹא יִהְיֶה עַד שֶׁיִּזְכּוּ לַתּוֹסֶפֶת הַקְּדֻשָּׁה הַזּוֹ, וְהוּא רְצוֹן הָאֵל יִתְבָּרַךְ, וְאַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה בָּהּ" זֶבַח פֶּסַח שֶׁלָּנוּ בְּדוֹרֵנוּ הוּא תּוֹסֶפֶת הַקְּדוּשָׁה שֶׁנִּזְכֶּה לָהּ כשנאמר ["וַאֲמַרְתֶּם"] זוֹהַר הַקָּדוֹשׁ.
כְּבָר הִגַּעְנוּ לַשָּׁלָב מַה שֶׁאָמַר הַנָּבִיא בְּעָמוֹס (פֶּרֶק ח' יא- יב): הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה' אֶלוֹקִים וְהִשְׁלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ לֹא רָעָב לַלֶּחֶם וְלֹא צָמֵא לַמַּיִם כִּי אִם לִשְׁמֹעַ אֵת דִּבְרֵי ה', וְנָעוּ מִיָּם עַד יָם וּמִצָּפוֹן וְעַד מִזְרָח יְשׁוֹטְטוּ לְבַקֵּשׁ אֶת דְּבַר ה' וְלֹא יִמְצָאוּ. – בִּמְצִיאוּת אָנוּ רוֹאִים זֹאת שֶׁמִּכָּל קַצְווֹת הָאָרֶץ דּוֹרְשִׁים וּמְבַקְּשִׁים שׁוֹלְחִים פַקְסִים וּמִתְקַשְׁרִים לְבַקֵּשׁ אֶת דְּבַר ה', לְבַקֵּשׁ סִפְרֵי זוֹהַר קוּנְטְרֵסִים, הַצִּמָּאוֹן הוֹלֵךְ וְגָדֵל לִשְׁמוֹעַ אֶת דְּבַר ה'.
וּמִדִּבְרֵי הַזוֹהַר הַקָּדוֹשׁ (תיקון מ"ג) מְבוֹאָר מִי שֶׁלֹּא רוֹצֶה לִלְמוֹד זוֹהַר מַחְזִיר עוֹלָם לְתֹהוּ וָבֹהוּ, וְלֹא יָכוֹל לִזְכּוֹת לִנְשָׁמָה יְתֵירָה, וּבִפְרָט בְּשַׁבָּת קוֹדֶשׁ חַיָּב לִלְמוֹד זוֹהַר הַקָּדוֹשׁ, וְרַק מִי שֶׁלּוֹמֵד זוֹהַר הוּא זוֹכֶה לְתוֹסֶפֶת נְשָׁמָה יְתֵירָה וְתוֹסֶפֶת קְדוּשָׁה, וְאִם נִמְנַע, רַחֲמָנָא לִיצְלַן מַפְסִיד חָכְמָתוֹ וּמָמוֹנוֹ וּבְרָכוֹת מִלְמַעְלָה, מִי הַפֶּתִי שֶׁיַּפְסִיד אֶת חַיָּיו בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא. – עַל מַחֲנֶה יִרְאֵי הַשֵּׁם לְהִתְאַחֵד לְכָבוֹד הַשְּׁכִינָה לִלְמוֹד וּלְלַמֵּד זֹהַר הַקָּדוֹשׁ, וְיִתְקַיֵּם דִּבְרֵי הָרַשְׁבִּ"י עָלָיו הַשָּׁלוֹם בְּדָא יִפְקוּן מִן גָלוּתָא בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ אָמֵן. – וְעַל כֵּן הִתְקַבְּצוּ כָּל יִשְׂרָאֵל בְּאַחְדוּת וּבְשִׂמְחָה וְאָחֲזוּ בָּאִילָן הַחַיִּים לִלְמוֹד הַזוֹהַר הַקָּדוֹשׁ "בְּסִפְרָא דָּא יִפְקוּן מִן גָלוּתָא בְּרַחֲמֵי", וְכַאֲשֶׁר יִלְמְדוּ וְיַעַסְקוּ כֻּלָּם בַּתּוֹרָה תֵּכֶף תָּבוֹא הַגְּאֻלָּה בְּכֹחַ הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה[ב]. וּבַזֹּהַר רַעֲיָא מְהֵימְנָא פָּרָשַׁת נָשֹׂא (דַּף קכד, ב) אָמְרוּ: דְּבְגִינֵיה "וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ", וּבִזְכוּתֵיה יִתְקַיֵּם "ה' בָּדָד יַנְחֶנּוּ וְאֵין עִמּוֹ אֵל נֵכָר".
"מעשה רב" מהגר"א "ללמוד זהר בכל יום"
בואו וראו מה שכתב בספר "מעשה רב" מהגר"א זי"ע (כתוב בסעיף ס'): ללמוד אחר התפילה תיכף ג' שעות, ללמוד מקרא אגדות ומדרשים "ללמוד זהר בכל יום" עכ"ל, וכן בספר תולדות רבי יוסף זונדל מסלאנט זי"ע שהביא כתבי יד מקוריים (עמוד קי"א), שם כתוב מהנהגות שרשמו תלמידיהם הגדולים של הגר"א והגר"ח מולאז'ין זי"ע, כל מידה נכונה וכל הכרעה בדינים ובהוראה, וכל מנהג שראו בהם את רבותיהם מורים עושים ונוהגים בהם, ושם כתוב "ללמוד בכל יום זוהר", עיי"ש.
אמרתי פעם בדרשה, שכל העלונים שמדפיסים היום דברי תורה, אם אינם כותבים גם כן זוהר הקדוש הם אינם מזכי הרבים, אלא הם מזיקי הרבים, למה? כי אם לא כותבים "פינה לזוהר הקדוש", אז מה הם עושים? הם לוקחים את הזמן של הזוהר, כי בשבת צריכים להגיד: זוהר, פתח אליהו, תיקון מ"ח, תיקון מ"ג, פרשת השבוע, ולוקחים עלונים ומבלבלים את הראש שלהם, ולכן כתבתי איסור נגד כל העלונים[ג], וכל עלון שלא יהיה בו פינה לזוהר הקדוש, צריך לזרקו לגניזה, אני מבקש מכולם שיטלפנו למי שעושה/ עורך את העלון, ולהגיד לו: אתה עושה 4 דפים? דף אחד, שיהיה מיועד לזוהר הקדוש, ואני שולח לכל (עורכי) העלונים, את כל הסיפורים, את כל דברי התורה של הזוהר הקדוש, כל הטקסט, הכל יכולים לקבל בחינם, רק תדפיס ותפרסם את הזהר הקדוש. אנו לפני מלחמת עולם שלישית.
אז בקיצור, אם כל אחד מכאן, יכול לפרסם את זה, ולהגיד לכל אחד שמכיר מי שעושה עלונים, שאמרנו כבר ל-1000 מחלקים שלנו, שאיפה שמוצאים את העלון שיתקשרו לבעל הבית של העלון, ויגידו שזרקנו את העלון לגניזה, אם אתם תעשו דף בזוהר בעלון, בסדר, אז אתם יכולים לשלוח (להפיץ) העלונים, וככה כולם צריכים להילחם עם הערב רב[ד] הזה, שכתוב בליקוטי מוהר"ן, שבכדי להילחם עם הערב רב, צריך עזות דקדושה, אי אפשר להילחם בלי עזות דקדושה, והגר"א אומר שמי שלא נלחם עם הערב רב, הוא גם קליפת עמלק וערב רב, זאת אומרת שכל יהודי צריך לקשר כל יהודי שהוא רק יכול להביא אותו ללמוד זוהר הקדוש.
"למדו תורתי"
אמרו חז"ל ביבמות (צו ע"ב – צז ע"א): … אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי: כל תלמיד חכם שאומרים דבר שמועה מפיו בעולם הזה – שפתותיו דובבות בקבר… אף תלמידי חכמים כיון שאומרים דבר שמועה מפיהם בעולם הזה שפתותיהם דובבות בקבר. תתארו לכם מי הוא בעל המאמר הזה? רבי שמעון בן יוחאי ע"ה, ועל ידי שאנו לומדים תורתו כבקשתו בני שנו מידותי "למדו תורתי" [גטין ס"ז] ועושים לו נחת רוח, ועל ידי זה הוא מחזיר לנו נחת רוח ומתפלל בעדנו, וכחו גדול, כמו שאמר על עצמו: יכולני לפטר את כל העולם מן הדין. וכמבואר בזהר הקדוש (חלק ג' דף קל"ח.) בלשון הקודש: ואין העולם מתקים אלא בסוד… אמר רבי שמעון, לשמים לא אמר שיקשיבו, לארץ לא אמר שתשמע, שהרי אנו קיומי העולמות.
חֲזִינָן הַשְׁתָּא עַד כַּמָּה גָּדוֹל וְעָצוּם כֹּחוֹ שֶׁל הַלִּמּוּד בְּסֵפֶר הַזֹּהַר, אֵין לָנוּ אֶלָּא לְחַזֵּק אֶת יְדֵי עוֹשֵׂי מְלֶאכֶת הַקֹּדֶשׁ, לְהוֹסִיף לָהֶם אֹמֶץ וְכֹחַ וְחֹזֶק בַּעֲבוֹדָתָם הַקְּדוֹשָׁה, אִמְּצוּ מָתְנַיִם וְחִגְרוּ עֹז לְהַמְשִׁיךְ וּלְהָפִיץ אֶת אוֹרוֹ שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחָאי, לְפַרְסֵם כֹּחוֹ בָּעוֹלָם וּלְסַיֵּעַ בְּכָל מַה דְּאֶפְשָׁר, וְהוֹסִיפוּ לַעֲשׂוֹת חָיִל וּלְהַרְבּוֹת חֲיָלִים לְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וְאוֹרַיְתָא לְאוּקְמָא שְׁכִינְתָּא מֵעַפְרָא. וְהַלְוַואי שֶׁנִּזְכֶּה בְּשָׁנה זו, כֻּלָּנוּ יָחַד לַגְאֻלָּה הַשְׁלֵימָה בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ אָמֵן.
בָּרוּךְ ה' לְעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן: יִמְלוֹךְ ה' לְעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן:
והננו בזה לברך את רב בית המדרש האי גברא רבא ויקירא הגאון הצדיק שליט"א על שטרח והשתדל למען הזוהר הקדוש בכל לבבו ומאודו. ובוודאי בזכות סיום השבעה עשר של כל הזוהר הקדוש ברבים, וסעודת הסיום הגדולה הזו, נזכה להיות מרואי פני המלך היושבים ראשונה במלכות, ונזכה לאכול מסעודת השור הבר והלויתן בהתגלות כבוד משיח צדקנו שיהיה בעגלא ובזמן קריב ואמרו אמן.
מורי ורבותי תדעו לכם שמי שזוכה להשתתף אתנו ידע שהרשב"י זי"ע יוֹשֵׁב אִתָּנוּ בְּלוֹמְדֵינוּ תּוֹרָתוֹ כמו שְּכָּתַב הַמְּקֻבָּל הַקָּדוֹשׁ רַבִּי אַבְרָהָם אֲזוּלַאי זיע"א זקנו שֶׁל החיד"א, בְּשֵׁם הַמְקוּבָל הָרַב אַבְרָהָם גְלאַנְטִי זי"ע, בְּסִפְרוֹ "אוֹר הַחַמָּה" עַל ה"אִדְּרָא דְמַשְׁכְנָא" (דַּף קכ"ג ע"ב), וְזֶה לְשׁוֹן קָדְשׁוֹ: אֲפִילוּ עוֹד הַיּוֹם, אַחַר שֶׁנִּפְטַר רשב"י מִבֵּינֵינוּ, כָּל זְמַן שֶׁאָנוּ עוֹסְקִים בְּדִבְרֵי הָאִדְּרָא, "אִתְעַטַר" – בָּא רַבִּי שִׁמְעוֹן מְעֻטָּר כְּמֶלֶךְ בַּעַטְרוֹתָיו בְּרֹאשׁ, וְיֹשֵׁב בְּגַוָון, עכל"ק. וּבְוַדַּאי כַּאֲשֶׁר יְבַקֵּשׁ וְיִתְפַּלֵּל בִּזְכוּת הרשב"י תִּתְקַבֵּל תְּפִלָּתוֹ וְתֵעָשֶׂה בַּקָּשָׁתוֹ.
רואים כאן את השלטים של הרשב"י, שכל אחד יזכור שהרשב"י נמצא אתנו.
אני רוצה לעורר דבר גדול, שכדאי מאוד להקים כאן בקהילה הקדושה זכור לאברהם כולל הרשב"י, שכל שבוע בליל שישי יתאספו 10 לומדים, וילמדו ברצף שלש שעות זוהר הקדוש, כמו שהיה נוהגים בתפוצות בישראל בשנים הקדמוניות, וכמו שעושים זאת כבר בהרבה ערים בישראל, וכמו שכתוב בשלחן ערוך שבכל עיר צריכים להיות לכל הפחות עשרה בטלנים, שבטלים ממלאכה ועוסקים בתורה בלי הפרעה.
וכל לומד יקבל 100 ש"ח כל שבוע לשלש שעות, זאת אומרת לחודש יעלה כל תלמיד 400 ש"ח.
ידוע שאחד מתנאי המצוות שלא להחמיץ את המצווה ולעשות את זה תיכף ומיד, לכן אנחנו מבקשים מהציבור שכל מי שיכול לתרום למען התורה הקדושה הזו יצטרף לשלם לאברכים, ושיוכלו לארגן את זה תיכף ומיד ממש,
אני יגלה לכם סוד גדול, אני ב"ה בחובות יותר מ200.000 ש"ח לבנקים וגמחי"ם, ואין לי ב"ה דירה בתחתונים, אבל כדי להיות לי דירה בעליונים אהיה אי"ה הראשון שמצטרף לתת 400 ש"ח לטובת נשמתה של הרבנית טובה בת רבי חיים אליהו ע"ה, למבצע הגדולה הזו של כולל הרשב"י באלעד בקהילה הקדושה זכור לאברהם,
וכל אחד שיתרום יוזכר בתחילת הלימוד להצלחה ולכל הישועות, ויזכה בעזרת השם בזכות רבי שמעון בר יוחאי לכל הישועות, ואני מבקש שלפני הלימוד יתפללו עלי, שלום יהודה בן אסתר, שאזכה בעזרת השם יתברך בחודש הזה חודש אלול לאחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש שבת"י בבית ה' כל ימי חיי לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו, "שבת"י" ראשי תיבות ת'ורת ש'מעון ב'ן י'וחאי לזכות את כל עם ישראל בקדושה עליונה שיזכו להיתבדל מן הערב רב ויהיו אך ורק קדושים וטהורים בלתי לה' לבדו, על כן בואו ונתאחד ונפיץ מליוני דף היומי בכל העולם כולו, שכל עם ישראל יזכו ויאחזו בעץ החיים . והדבר הזה יגן וישמור את כל הקהילה הקדושה זכור לאברהם יחד עם כל כלל ישראל, להינצל ולהישמר מכל גזירות קשות ורעות, ויהיה לכולם שפע ברכה והצלחה וכל מילי דמיטב.
מי להשם אלי?
ברוכים תהיו לה' – מי מצטרף ראשון?
ואחריו בקודש:
מעלין בקודש:
צריכים עכשיו עדה קדושה כמו שאמרו חז"ל אין עדה פחות מעשרה
מי עוד שותף של הרשב"י
וכבר הבטיח הקדוש ברוך הוא אין אדם שומע לי ומפסיד
רבותי זה לא הוצאה – זה הכנסה הכי הגדולה בחיים – כל מה שאדם עושה עושה לעצמו יותר משהבעל הבית עושה עם העני העני עושה עם בעל הבית ואין לך עני יותר גדול מעני בדעת שלא לומד זוהר, ועתה תעשה אותו לעשיר הכי הגדול שילמד זוהר הקדוש, ועליך נאמר ירמיה (טו יט) וְאִם תּוֹצִיא יָקָר מִזּוֹלֵל כְּפִי תִהְיֶה"
וברש"י שם: ואם תוציא יקר מזולל – אם תוציא אדם הגון מאדם רשע שתחזירנו למוטב. כפי תהיה – שאני גוזר גזירה ואתה מבטלה.
כָּל יִשְׂרָאֵל חֲבֵרִים מַקְשִׁיבִים וְלוֹמְדִים זוֹהַר הַקָּדוֹשׁ וּמְקַיְּמִים דִּבְרֵי אֱלֹקִים חַיים, מִפִּי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ ע"ה, שֶׁאָמַר: "בְּסִפְרָא דָּא יִפְקוּן מִן גָלוּתָא בְּרַחֲמֵי" (רַעֲיָא מְהֵימְנָא נָשֹׂא קכ"ד), בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ אָמֵן.
[א]) אמרו רז"ל (ירושלמי יומא א, א) כל דור שלא נבנה בית המקדש בימיו, כאלו נחרב בימיו, ואם אנו לא עושים מה שצריך, יש לנו חלק בזה שלא נבנה בית המקדש בימינו, ואם כן עלינו לחקור מה צריך לעשות כדי שיבנה בית מקדשנו.
חטא אדם הראשון הוא שלא בחר ללמוד זוהר הקדוש, וזה גרם לחורבן שני המקדשות
חטא אדם הראשון היה על שלא בחר להתעסק בעץ החיים (דהיינו חכמת הנסתר והזוהר הקדוש) כמבואר בזוהר הקדוש (בראשית כ"ו-כ"ז) ורבי חיים ויטאל זצ"ל (בהקדמה לשער ההקדמות על פי הזוהר בפרשת בראשית), ורבי נתן מברסלב מביאו (בהלכות נטילת ידים והלכות ערלה): הנחש פיתה את האדם בגאווה שעל ידי עץ הדעת הוא יכול להיות כאלקים, ולהתחרות עמו כביכול, ולשלוט על כל העולם. אדם הראשון לקח מעץ הדעת, שורש כל החכמות החיצוניות, ולא בחר להתעסק בעץ החיים התורה הקדושה, חכמת הקבלה, ולהשיג דרכה את השם יתברך, והוא שורש כל החטאים מאז ועד היום שהאמין ללשון הרע של הנחש הארור, ולא רצה ללמוד זוהר הקדוש, ומאז ועד הלאה כל העולם מעורב מטוב ורע, ומשם יצאו הערב רב שגרמו להחטיא את בני ישראל. ובאריכות ביאר מורינו האלקי רבי חיים ויטאל זצ"ל (בהקדמה לשער ההקדמות על פי הזוהר בפרשת בראשית) שחטא אדם הראשון הוא שלא בחר ללמוד זוהר הקדוש, ובגלל שנמנעו מללמוד חכמת הקבלה וזוהר הקדוש גרם חורבן שני המקדשות עד שישובו בני ישראל בתשובה ללמוד זוהר הקדוש. כי כל אריכות הגלות הוא לתיקון חטא אדם הראשון כידוע. וכל ראש ישיבה רב, ומורה דרך שלא מדריך את אנשיו ללמוד דף זוהר ביום כאלו החריב את בית המקדש.
[ב]) בספר אור תורה – ליקוטים: עוד מבואר בכמה מקומות בדבריהם, שעיקר ביאת משיח הוא בזכות התורה, כמו שאמרו בפרק קמא דבבא בתרא (ח, א) מאי דכתיב, "גם כי יתנו בגוים עתה אקבצם ויחלו מעט ממשא מלך שרים" (הושע ח, י), ותניא כל פסוק הזה בלשון ארמי נאמר, אי תנו, "עתה כלהו אקבצם", ואם מעט מהם, "יחלו ממשא מלך ושרים". ואמרו שם מאי דכתיב, "אף חובב עמים כל קדושיו בידיך" (דברים לג, ג), אפלו בשעה שאתה מחבב עמים, כל קדושים שלהם בידיך הם כו', וכמו שאמרו כל הנותן עליו על תורה, מעבירים ממנו על מלכות כו' (אבות פרק יג משנה ה), כי בזמן שקולו של יעקב כו', אין הידים ידי עשו כו' (בראשית רבא פרשה סה, טז), ובפרק חלק (צח ב) שאלו תלמידיו את רבי אלעזר, מה יעשה אדם וינצל מחבלו של משיח, יעסוק בתורה ובגמילות חסדים כו', עכ"ל. וכל המזכה את הרבים בלימוד הזוהר הקדוש נקרא עוסק בתורה ובגמילות חסדים באופן הכי נעלה ומקיים ומציל את כל העולם כולו, ומתקשר לנשמת הרשב"י זי"ע, וכמו שכתב הגאון הקדוש צדיק ויסוד עולם אור טמיר ונעלם, קדש הקדשים המלוב"ן, מרא דרזין, מרן רבינו יעקב אבוחצירא זצוק"ל זיע"א, בספרו דורש טוב (עמוד ע"ב) וזה לשונו: גדולה זכות רבי שמעון בר יוחאי בעולם העליון יותר מכל הצדיקים, עכ"ל. וכמו שאמרו חז"ל, (סוכה דף מ"ה ע"ב). ואמר חזקיה אמר רבי ירמיה משום רבי שמעון בן יוחאי יכול אני לפטור את כל העולם כולו מן הדין מיום שנבראתי עד עתה ואילמלי אליעזר בני עמי מיום שנברא העולם ועד עכשיו ואילמלי יותם בן עוזיהו עמנו מיום שנברא העולם עד סופו ואמר חזקיה אמר רבי ירמיה משום רבי שמעון בן יוחאי ראיתי בני עלייה והן מועטין אם אלף הן אני ובני מהן אם מאה הם אני ובני מהן אם שנים הן אני ובני הן.
[ג] ) פסק האדמו"ר מהאלמין שליט"א
כל עלון שאין בו פינה לדברי זוהר – מקומו בגניזה! – כיון שגוזל מזמן הציבור לעסוק בדברי הזוהר הקדוש
אנא, התעוררו התעוררו כי בא 'אורך'!
מעניקים לכם את היהלום שבכתר – הזוהר הקדוש! אל תשליכו את היהלום האמיתי – כאבני חצץ. – הכירו בערך העצום של כל רגע למוד זוהר, ובשמים מצפה לכם מגדל אור שכולו טוב. – ידוע שהתלמוד והגמרא הם כמעטה חיצוני לתורת היסוד והאמת מה תהא עליה? פנימיות התורה וסודותיה? – העיסוק בחיצוניות בלבד הוא כאחד הנוטל כוס מים, ובמקום לשתות את המים מתעסק עם הכוס בלבד, הכוס מחזיקה את המים, אך אין היא העיקר. – בדורינו, דור המבול והבלבול כשחושך על פני תהום, סכנות ברוחניות ובגשמיות אורבות בכל פינה, ומי יודע מה ילד יום? נלמד זוהר ונחיש ורוח אלוקים מרחפת על פני המים
הרשב"י שלח לנו את "תיבת הנח", הזהר הקדוש, להציל אותנו, לרומם את נשמתינו, להעלותינו מעל כל החפצים להטביענו במים הזידונים. – כי רק בזכות הזוהר נצא מן הגלות ברחמים! כהבטחת הרעיא מהימנא "בְּסִפְרָא דָּא יִפְקוּן מִגָּלוּתָא בְּרַחֲמֵי".
ובכך שנכניס פינה לזוהר הקדוש בעלוננו, – ונחדיר פינה של זוהר הקדוש בלבנו, – נזכה לאלפי בנינים זוהרים ויהא שבעתיים כאור החמה מאירים. – הזמן קצר! ובידינו הדבר! ללמוד וללמד, להפיץ זוהר ולעודד – בכל עלון נקדיש לזוהר פינה, ונזכה שמשיח יבוא ברינה.
[ד] ) כתוב בזוהר הקדוש ובאור החמה, כי לפני ביאת המשיח יהיו רוב הרבנים ומנהיגי ישראל מהערב רב רח"ל, – והנה בפרשת בשלח כתבתי בביאור הכתוב מלחמה לה' בעמלק מדר דר, דהנה איתא בזוהר הקדוש על פסוק זה (דף ס"ז) מלחמה לה' בעמלק מדר דר, אמר ר' יהודה, בכל דרא ודרא בכל דרין דאתיין לעלמא, לית לך דר דלית בהו מההוא זרעא בישא, וקודשא בריך הוא אגח בהו קרבא, רבי יצחק אמר ועלייהו כתיב יתמו חטאים מן הארץ, עיי"ש. – עוד איתא בזוהר הקדוש (ח"ב דף קכ:) דערב רב אינון יין דנתנסך לעכו"ם, ומנהון משומדים מינים ואפיקורסים משומדים לעבירות שבכל התורה כולה.
ובספר הקדוש אור החמה (פ' נשא בשם הרמ"ק) כתב וז"ל, הערב רב הם גויי הארץ נשמת החיצונים. ושם (על זוהר הקדוש משפטים דף ק"כ ע"ב) וז"ל מלחמה לה' בעמלק, שהם ערבוביא בישא, שכולם נתערבו אלו באלו, וזרע עמלק נתערב בהם, ויש רשעי ישראל שהם נחשבים מכולם שהם פריצי ישראל מהרסיך ומחריביך ממך יצאו וכו'. – ובבני יששכר (מאמרי חודש אדר) כתב, כתות הערב רב אשר בקרבנו הם יושבים, מינים מוסרים אפיקורסים, הן המה משורש עמלק הדעת דסטרא אחרא ער"ב ר"ב גימטריא דע"ת, כאשר תראה בדורות הללו אשר בעוונותינו הרבים נתרבה האפיקורסות, וגם אותן דקיימין כלי חמס על ישראל, לפשוט את עורם מעליהם, בעצות רעות בחוקים לא טובים וד"ל, ע"כ. ועיין בספר הקדוש תולדות יעקב יוסף פרשת נשא.
ובזוהר חי פרשת בראשית (דף קי"ג) כתב וז"ל, ועתה רוב הדור עם הראשים שלהם הם מערב רב, ע"כ. – ובספר דברי חיים בהשמטות לפרשת ויקהל כתב וז"ל, דלפני ביאת המשיח יהיו רוב הרבנים מהערב רב כו', וז"ל הדברי חיים שם: כי ישראל בעצמן קדושים אך הערב רב כל חסדים דעבדי לגרמייהו עבדו, כנראה בעליל שהרבנים והחסידים והבעלי בתים שבדור המה בעוונותינו הרבים רובן מערב רב ורוצים לשרור על הציבור וכל מעשיהם רק לגרמייהו לקבל כבוד וממון, ולכן אין להתחבר רק אם עובדים באמת שמוסרים נפשם לד' לא לקבל שום תועלת לעצמם, ע"כ עיי"ש עוד. – ונמצא מכל זה דברים נוראים, דרוב הרבנים ובעלי בתים הם של הערב רב, וצריכים ללחום נגדם במלחמה גדולה, ובעוונותינו הרבים לא די שאין נלחמים נגדם, אלא הרבה אנשים יש להם קשר אתם, ובונים להם בנינים ופלטרין גדולים, ונותנים להם ממון כסף רב, ויש להם שם כבוד ויקר וגדולה, והצדיקים האמיתיים המקושרים לה' יושבים בעניות לא עלינו ואי אפשר להם לפעול ולעשות לצרכי שמים כראוי, להרבות פעלים לתורה וליראת שמים.