זוהר משה רבינו/ זוהר אבות ובנים שנבחנו בעל פה פתח אליהו הנביא תיקון ל' תיקון מג, תיקון מח
להורדה: זוהר משה רבינו
זוהר אבות ובנים מוצאי שבת פרשת וישלח – וישב
ילדים וילדות שנבחנו וידעו בעל פה:
פתח אליהו הנביא ז"ל תיקון ל' תיקון מג, תיקון מ"ח
- רזיאל יוסף ווייזנגרין 101
- שמעון ישעיה זאב דושינסקי 101
- נתן ירושלמי 50
- משולם לייפער 101 +25+ 10
- ישעיה זאב לאופער 101+25+10
- טורנהיים 101
- אהרן יחיאל לייפער 70
- מעיין חניה 101
- …. 50
- לוי 50
- נחשון 101
- לוי 20
- לא זוכר 101
- שמואלי 20
- ילד 20
- יצחק מאיר קובן 101
- מאטי קובן 50
- דיין בן 12 101
- שמעון גראס 405
- משה גראס 101
- יוסף מאיר גראס 101
- פריידי גראס 101
- מלכי גראס 101
- ישעיה זאב 101
- מרים מושקוביץ101
- חיה'לע מושקוביץ 101
- בת יואל גראס 10 שנה 101
- בת יואל גראס 12 שנה 101
- יוסף מאיר כהנא 101
- יצחק כהנא 101
- דבורה כהנא 101
- דבורה כהנא 150 שעות
- כפול 3 ש"ח 450 ש"ח
סך הכל 2208 ש"ח
דַּעַת תּוֹרָה עַל רָאשֵׁי הַיְשִׁיבוֹת וְלוֹמְדֵי הַפְּשָׁט
בְּלִי זֹהַר הַקָּדוֹשׁ
הצה"ק מִקַאמַארְנָא בְּסִפְרוֹ הֵיכַל הַבְּרָכָה )פרשת עקב ז', י"ט(, כָּתַב: בַּדּוֹר הַזֶּה הָאַחֲרוֹן, מִי שֶׁאֵינוֹ עוֹסֵק בְּסֵפֶר הַזֹּהַר וְתִקּוּנִים וְכִתְבֵי מָרָן ק בַּחַיִּים וְהֶאָרָה לַנֶּפֶשׁ, וְהוּא כֻּלּוֹ טָעוּת וְרַמָּאוּת, וְאֵינוֹ עוֹסֵק בַּתּוֹרָה אֶלָּא לִהְיוֹת מֵאַנְשֵׁי שֵׁם, לִהְיוֹת רַב וְרֹאשׁ גְּדוֹל הַדּוֹר וּלְהִשְׂתָּרֵר עַל הבַ רְִּיוּתֹ, וְאֵין לוֹ חַיִּים וְלֹא חֵלֶק בַּחַיִּים… וּבְתִקּוּנֵי זֹהַר חָדָשׁ – )ספרא תנינא דף קי"ז.(: אמַָר לְרָאשֵׁי הַיְשִׁיבָה: הֲרֵי הַשְּׁכִינָה בַּגָּלוּת, וְאֵין בָּכֶם מִי שֶׁיִּתְעוֹרֵר אֵלֶיהָ לְרַצּוֹתָהּ לְבַעְלָהּ, וְכַּמָּה בַּעֲלֵי מִדְרָשׁוֹת, צוֹוְחִים בְּכָל יוֹם וָלַיְלָה בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה בְּכַמָּה קֻשְׁיוֹת, וְצוֹוְחִים בָּהּ כְּמוֹ
כְלָבִים שֶׁאוֹמְרִים הַב הַב, כְּמוֹ שֶׁהַגֵּיהִנֹּם צוֹוֵחַ הַב הַב. ]בִּלְשׁוֹן הַקֹדֶשׁ[: בֵּינְתַיִם הִנֵּה הָרוֹעֶה הַנֶּאֱמָן בָּא, ]מֹשֶׁה רַבֵּנוּ[, נָטַל מַקְלֵעַ בְּיָדוֹ. פָּתַח וְאָמַר, זַרְקָא מַקָּף שׁוֹפָר הוֹלֵךְ סֶגּוֹלְתָּא. נָטַל שָׁלֹשׁ אֲבָנִים וְזָרַק אוֹתָן לְמַעְלָה. וּכְשֶׁזָּרַק אוֹתָן, נַעֲשׂוּ אֶבֶן אַחַת, וְאָמַר לְרָאשֵׁי הַיְשִׁיבָה: קַבְּלוּ אֲלֵיכֶם אֶת הָאֶבֶן הַזּוֹ, שֶׁהֲרֵי הַשְּׁכִינָה בַּגָּלוּת, וְאֵין בָּכֶם מִי שֶׁיִּתְעוֹרֵר אֵלֶיהָ לְרַצּוֹתָהּ לְבַעְלָהּ, וְלֹא עוֹד, אֶלָּא כַּמָּה בַּעֲלֵי מִדְרָשׁוֹת, שֶׁהֵם חֲבֵרִים אֶצְלְכֶם, צוֹוְחִים בְּכָל יוֹם וָלַיְלָה בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה בְּכַמָּה קֻשְׁיוֹת, ]שֶׁהֵם עוֹסְקִים רַק בִּפְשָׁט הַתּוֹרָה שֶׁבָּהֶם יֵשׁ אֲחִיזַת הַקְּלִפּוֹת וְאֵינָם עוֹסְקִים בְּחֵלֶק הַסּוֹד, וְלִמּוּד הַפְּשָׁט אֵינוֹ מֵבִיא אֶת הַיִּחוּד וְלָכֵן הֵם[ וְצוֹוְחִים בָּהּ כְּמוֹ כְלָבִים שֶׁאוֹמְרִים הַב הַב, ]כְּלוֹמַר שֶׁאֵינָם עוֹסְקִים בַּתּוֹרָה לִשְׁמָהּ אֶלָּא רַק עַל מְָנת לְקַבֵּל פְּרָס[ כְּמוֹ שֶׁהַגֵּיהִנֹּם צוֹוֵחַ הַב הַב. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב )משלי ל( לַעֲלֻקָּה שְׁתֵּי בָנוֹת הַב הַב. הַב לָנוּ עֹשֶׁר בָּעוֹלָם הַזֶּה, הַב לָנוּ עֹשֶׁר בָּעוֹלָם הַבָּא. כְּמוֹ שֶׁבֵּאֲרוּהָ,
לְמֹד תּוֹרָה הַרְבֵּה, וְיִתְּנוּ לְךְ שָׂכָר הַרְבֵּה. ]אֲבָל אֵלּוּ הָעוֹסְקִים בְּסוֹדוֹת הַתּוֹרָה הֵם אֵין בָּהֶם אֲחִיזַת הַקְּלִפּוֹת וְכָל לִמּוּדָם הוּא תּוֹרָה לִשְׁמָהּ כְּדֵי לְיַחֵד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ[ וְאֵין מִי שֶׁיִּשְׁתַּדֵּל בַּתּוֹרָה לְהַעֲלוֹת בָּהּ הַשְּׁכִינָה מֵהַגָּלוּת וּלְיַחֵד אוֹתָהּ עִם בַּעְלָהּ, ]כִּי רַק בְּלִמּוּד סוֹדוֹת הַתּוֹרָה הַשְּׁכִינָה עוֹלָה וְיֵשׁ יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ[ מִשּׁוּם שֶׁהֵם אֲטוּמֵי עֵינַיִם וּסְתוּמֵי לֵב. וּמִשּׁוּם זֶה יוֹצֵא קוֹל בְּכָל לַיְלָה, כְּשֶׁיּוֹרֵד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְגַן עֵדֶן, כְּשֶׁעוֹלוֹת הַנְּשָׁמוֹת לְפָנָיו, וְאוֹתוֹ הַקּוֹל אוֹמֵר פָּסוּק כַּכָּתוּב )ישעיה מ( קוֹל אֹמֵר קְרָא, לֵךְ וֶאֱמֹר
לָהֶם שֶׁיִּשְׁתַּדְּלוּ בַּתּוֹרָה כְּדֵי לְחַבֵּר הַשְּׁכִינָה עִם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, ]לֵךְ וְתֹאמַר לְעַם יִשְׂרָאֵל שֶׁיִּתְעַסְּקוּ בְּתוֹרַת הַסּוֹד כְּדֵי לְיַחֵד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ[. כְּמוֹ דָּוִד שֶׁאָמַר )תהלים קלב( אִם אֶתֵּן שְׁנַת לְעֵינָי לְעַפְעַפַּי תְּנוּמָה עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַה'. וְהוּא הָיָה מִשְׁתַּדֵּל בַּתּוֹרָה לְחַבֵּר אֶת הָאֵם, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ )משלי א( וְאַל תִּטֹּשׁ תּוֹרַת אִמֶּךְ, עִם בַּעְלָהּ. שֶׁהֲרֵי הַשְּׁכִינָה מִצַּד שֶׁל הַחֶסֶד נִקְרֵאת גְּמִילוּת חֲסָדִים. וּמִצַד הַגְּבוּרָה נִקְרֵאת עֲקֵדָה וְקָרְבָּן, וּמִצַּד הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי נִקְרֵאת תּוֹרָה. וְאֵין מִי שֶׁיָּעִיר אוֹתָהּ בַּמִּדּוֹת הַלָּלוּ לְבַעְלָהּ. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב )ישעיה נא( אֵין מְנַהֵל לָהּ וְגוֹ', ]לְהַנְהִיגָהּ לְמַעְלָה וּלְיַחְדָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ "מִכָּל בָּנִים יָלָדָה" שֶׁהֵם נִשְׁמוֹת בְּנֵי ישִ רְָׂאלֵ וְאֵין בָּהֶם מִי שֶׁגּוֹרֵם לְהַיִּחוּד הָעֶלְיוֹן קונּטְ רְֵס
לְפִי שֶׁאֵינָם לּוֹמְדִים סוֹדוֹת הַתּוֹרָה[. וּמִשּׁוּם זֶה הַקּוֹל אוֹמֵר )ישעיה מ( מָה אֶקְרָא כָּל הַבָּשָׂר
חָצִיר. שֶׁלֹּא מִשְׁתַּדְּלִים אֶלָּא לִזְבֹּחַ בָּשָׂר, וְאֵלּוּ הֵם עַמֵּי הָאָרֶץ, וְאֵלּוּ שֶׁמִּשְׁתַּדְּלִים בִּגְמִילוּת
חֶסֶד וּבַתּוֹרָה, לֹא מִשְׁתַּדְּלִים אֶלָּא לְעַצְמָם, וּבִשְׁבִילָם נֶאֱמַר וְכָל חַסְדּוֹ כְּצִיץ הַשָּׂדֶה. וְכָל
אֵלּוּ שֶׁלֹּא מִשְׁתַּדְּלִים בָּהּ לִשְׁמָהּ ]אֶלָּא לְקַבֵּל
שְׂכַר כְּדֵי שֶׁיִּקָּרֵא חָכָם רַבִּי, אוֹ כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה לוֹ כָּבוֹד גָּדוֹל בִּלְוָיָה, וְיִקָּרֵא גָּאוֹן גָּדוֹל, אוֹ כְּדֵי
שֶׁיְּקַבֵּל שְׂכַר בָּעוֹלָם הַבָּא, אֲבָל אֵין כַּוָּנָתוֹ לְמַעַן
יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, אָז[ – רוּחַ
הַקֹּדֶשׁ, שֶׁהִיא הַשְּׁכִינָה, לֹא שׁוֹרָה עֲלֵיהֶם. זֶהוּ
שֶׁכָּתוּב )תהלים עח( וַיִּזְכּרֹ כִּי בָּשָׂר הֵמָּה רוּחַ הוֹלֵךְ
וְלֹא יָשׁוּב.
וְיִשִׁ שֶׁלֹּא מִשְׁתַּדְּלִים בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה לִשְׁמָהּ,
]אֶלָּא כַּוָּנָתָם לִשְׂכַר הָעוֹלָם הַזֶּה וְהָעוֹלָם הַבָּא
וְלָכֵן מִתְיַגְּעִים הַרְבֵּה[ וְנֶאֱמַר בָּהֶם )שמות א(
וַיְמָרֲרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה – זוֹ קֻשְׁיָה.
בְּחֹמֶר – זֶה קַל וָחֹמֶר. וּבִלְבֵנִים – בְּלִבּוּן
ההֲַלכָותֹ. שֶׁעֲלֵיהֶם נֶאֱמַר וְתֹכֶן לְבֵנִים תִּתֵּנוּ.
בְּכָל עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה – זוֹ בְּרַיְתָא. אֵת כָּל עֲבֹדָתָם
– זוֹ פִּסְקָה. אֲשֶׁר עָבְדוּ בָהֶם בְּפָרֶךְ – פִּרְכָה.
כְּשֶׁהִגִּיעוּ לְעָמְקָהּ שֶׁל הֲלָכָה, נֶאֱמַר בָּהֶם אֵין
הֲלָכָה כִּפְלוֹנִי. וְיֵשׁ אֲחֵרִים שֶׁמִּשְׁתַּדְּלִים בָּהּ
לשְִׁמהָ,ּ ]שֶׁהֵם לוֹמְדִים תּוֹרַת הַסּוֹד לְשֵׁם יִחוּד
קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ[ שֶׁהֵם בַּעֲלֵי
הַמָּגִנִּים שֶׁל בֵּית הַמִּדְרָשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם )בַּמִּדְבָּר
יט( אָדָם כִּי יָמוּת בְּאֹהֶל. כְּמוֹ שֶׁבֵּאֲרוּהָ בַּעֲלֵי
הַמִּשְׁנָה, אֵין הַתּוֹרָה מִתְקַיֶּמֶת אֶלָּא בְּמִי שֶׁמֵּמִית
עַצְמוֹ עָלֶיהָ. וְאֵין מִיתָה אֶלָּא עֹנִי, שֶׁבֵּאֲרוּהָ בּוֹ
פַּת בַּמֶּלַח תֹּאכֵל.
רַק הַלּוֹמְדִים תּוֹרַת הַסּוֹד הֵם יָקוּמוּ בִּתְחִיַּת
הַמֵּתִים וְיִחְיוּ לְעוֹלָם הַבָּא
וַעֲלֵיהֶם נֶאֱמַר )ישעיה כו( יִחְיוּ מֵתֶיךְ. אֵלּוּ שֶׁנֶּאֱמַר
בהֶָּם )במדבר יט( אָדָם כִּי יָמוּת בְּאֹהֶל. שֶׁוַּדַּאי בָּהֶם
מִתְקַיֶּמֶת שְׁכִינָה, וְעָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא
לְהַחֲיוֹתָם בּוֹ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאֲרוּהָ, כָּל הַמְקַיֵּם אֶת
הַתּוֹרָה מֵעֹנִי, סוֹפוֹ לְקַיְּמָהּ מֵעֹשֶׁר וְגוֹ'. ]כְּלוֹמַר
אֵלּוּ שֶׁטְָּרחוּ לְתִקּוּנֵי הַשְּׁכִינָה בְִּזמַן עֲנִיּוּתָהּ
בְּגָלוּת, יִּזְכּוּ לִרְאוֹתָהּ וְלִשְׂמוֹחַ בִּזְמַן עַשִׁירוּתָהּ
בַּגְּאֻלָּה[ נְבֵלָתִי יְקוּמוּן, אֵלּוּ שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם )משלי
ל( אִם נָבַלְתָּ בְהִתְנַשֵּׂא. וְאָמְרוּ בַּעֲלֵי הַמִּשְׁנָה, כָּל
הַמְנַבֵּל עַצְמוֹ עַל הַתּוֹרָה, לַסּוֹף מִתְנַשֵּׂא.
הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ שֹׁכְנֵי עָפָר, אֵלּוּ שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם וְעַל
הָאָרֶץ תִּישַׁן. מִשּׁוּם הַהִיא שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ )קהלת ג(
הַכֹּל הָיָה מִן הֶעָפָר, וַאֲפִלּוּ גַּלְגַּל חַמָּה, שֶׁבּוֹ
בֵּרַךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אַבְרָהָם וְהָיָה
)וְשַׂמְתִּי אֶת( זַרְעֲךְ כַּעֲפַר הָאָרֶץ. וְזוֹ הַשְּׁכִינָה,
שֶׁבשְִּׁביִלהָ נאֶמֱרַ באְּלֵוּ שֶׁמשְִּׁתדַּלְּיִם בהָּ לשְִׁמהָ,ּ
)דניאל יב( וְרַבִּים מִיְּשֵׁנֵי אַדְמַת עָפָר יָקִיצוּ אֵלֶּה
לְחַיֵּי עוֹלָם, ]אֵלּוּ שֶׁדָּאֲגוּ לַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה
לְהַמְתִּיקָה וּלְתַקְּנָהּ וּלְיַחְדָא עִם קוּדְשָׁא
בְּרִיךְ הוּא יִזְכּוּ לְחַיֵּי עוֹלָם הַבָּא[, וְאֵלּו שֶׁלּאֹ
מִשְׁתַּדְּלִים בָּהּ לִשְׁמָהּ, יִהְיוּ לַחֲרָפוֹת לְדִרְאוֹן
עולָֹם, ]שֶׁהֵם יֵעָקְרוּ מֵאַדְמַת עָפָר וְיוּשְׁלְכוּ חוּץ
לִמְחִיצוֹת הַקְּדוֹשִׁים, לַגֵּיהִנּוֹם בֵּין הַחִיצוֹנִים
כְּפִי עוֹנוֹתָם, וְשָׁם יִהְיוּ י"ב חֹדֶש וְיִסְבְּלוּ
חֶרְפָּה וּבִזָּיוֹן גָּדוֹל, וְרַק אַחַר כָּךְ יָקוּמוּ לִתְחִיַּת
הַמֵּתִים, כְּפִי זְכוּתָם[ כִּי טַל אֹרוֹת טַלֶּךְ )ישעיה
כו(, וְזֶה יו"ד ה"א וא"ו. זֶהוּ חֶשְׁבּוֹן טַ"ל תּוֹרָה
שֶׁבְּעַל פֶּה, שֶׁהוּא ה"א, שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה הִיא
בְּחֶשְׁבּוֹן ה"א, וּבִשְׁבִילָהּ בֵּאֲרוּ בַּעֲלֵי הַמִּשְׁנָה,
כָּל הָעוֹסֵק בְּטַל תּוֹרָה, טַל תּוֹרָה מְחַיֵּהוּ. וְזֶהוּ
שֶׁמִּתְפַּלְלִים בּוֹ מוֹרִיד הַטַּ"ל. וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ
הוּא אָמַר )הושע יא( לֹא אָבוֹא בְּעִיר. מָשָׁל לְבַת
מֶלֶךְ שֶׁהָלַךְ בַּעְלָהּ לִמְדִינַת הַיָּם, וְלִזְמַן שֶׁבָּא
אֵלֶיהָ, נִשְׁבַּע לָהּ שֶׁלֹּא נִכְנָס בַּיִּשּׁוּב. וְזֶהוּ לֹא
אָבוֹא בְּעִיר. וְאִם אֵינֵךְ מַאֲמִינָה לִי, הֲרֵי לָךְ
סִימָן שֶׁרֹאשִׁי נִמְלָא טָ"ל, שֶׁזֶּהוּ הַטַּל לְהַחֲיוֹת
בּוֹ מֵתִים…
קָמוּ בַּעֲלֵי הַמִּשְׁנָה וְאָמְרוּ, רוֹעֶה הַנֶּאֱמָן, טְלוּ
הָאֶבֶן שֶׁלְּךְ אֵלֶיךְ, שֶׁאַתָּה הוּא שֶׁנֶּאֱמַר עָלֶיךְ
3
)שמות ה( וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב הוּא… )מיכה ו( שִׁמעְו הָרִים אֶת רִיב ה'. מִי הֶהָרִים? אֶלָּא הִנֵּה שָׁלֹשׁ
אֲבָנִים עֶלְיוֹנוֹת אֶצְלְכֶם, שֶׁהֵן סֶגּוֹלְתָּא. וּלְמִי
מִכֶּם? לְרַבִּ'י וְרַ'ב וְרַבָּ'א שֶׁל הַיְשִׁיבָה הָעֶלְיוֹנָה,
שֶׁכְּנֶגְדְּכֶם הָיוּ כָּל רב מִבָּבֶל, ורַבִּי מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל,
וְרַבָּא מִשְּׁאָר הָאֲרָצוֹת. שָׁמְעוּ שֶׁלָּאוֹתִיּוֹת רִיב
וּקְטָטָה וּמַחֲלֹקֶת בַּהֲלָכָה לְמַעְלָה, וְרַבִּ'י וְרַ'ב
וְרַבָּ'א מַחֲלֹקֶת וְרִיב וּקְטָטָה בַּהֲלָכָה שֶׁלָּהֶם
למְַטּהָ. וְאֵין בָּכֶם שֶׁיִּהְיֶה רִיב וּקְטָטָה וּמַחֲלֹקֶת
בִּשְׁבִיל הַשְּׁכִינָה לַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִדְחֹק אוֹתוֹ
בְּכַמָּה קֻשְׁיוֹת עַד שֶׁיּוֹצִיא אוֹתוֹ מִן הַגָּלוּת…
וְהַשְּׁכִינָה הִיא כֶּתֶר עַל כֻּלָּם. הַתָּג שֶׁל זַרְקָא,
עָלָיו נֶאֱמַר )משלי לא( רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל וְאַתְּ
עָלִית עַל כֻּלָּנָה. וְהִיא רִיב וּקְטָטָה וּמַחֲלֹקֶת
וְקֻשְׁיָה לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּשְׁבִיל יִשְׂרָאֵל
אֲחֵיכֶם. וּמוֹרֵי הַמִּשְׁנָה שֶׁמִּשְׁתַּדְּלִים בַּתּוֹרָה
בְּכָל יוֹם וָלַיְלָה בַּגָּלוּת, הִיא רִיב בִּשְׁבִילָם
שֶׁיּוֹצִיא אוֹתָם, וְאֵין מִי שֶׁיִּהְיֶה רִיב וּקְטָטָה
וּמַחֲלֹקֶת לַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּשְׁבִילוֹ בַּגָּלוּת. עַד
כָּאן לְשׁוֹן הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ. )הבאורים מהרמ"ק, מפרשים,
מתוק מדבש(.
כָּתַב הָרְמַ"ק זי"ע, רבִּים חָשְׁבוּ שֶּׁאֵין ראוּי לַעֲסֹק
בְּסִתְרֵי תּוֹרָה יוֹתֵר מִדַּי כִּי עַל יְדֵי זֶה תִּשְׁתַּכַּח
תּוֹרַת הַנִּגְלֶה, דְּהַיְנוּ לָדַעַת אֶת קִיּוּם מַעֲשֵׂי
הַמִּצְוֹת, אָמְנָם דַּע, שֶּׁאֵין עֵסֶק הַתּוֹרָה בַּכֹּחַ
דַּעַת הָאָדָם, אֶלָּא הַכֹּל הוּא כְּפִי רָצוֹן הַקָּבָּ"ה,
וּמִי שֶׁעוֹסֵק בַּתּוֹרָה בְּחֵלֶק הַסּוֹד אָז תּוֹרַת הַנִּגְלֶה
שֶׁלָּמַד מִשְׁתַּמֶּרֶת בְּלִבּוֹ וְלֹא יִשְׁכְּחֶנָּהּ, וּבֶאֱמֶת
עַל זֶה נֶאֱמַר אֱחֹז בָּזֶה וְגַם מִזֶּה אַל תַּנַּח יָדֶיךָ…
אֲבלָ אֵלּוּ הַמּוֹאֲסִים בְּחֵלֶק הַסּוֹד אֵינָם בִּכְלָל
עוֹבְדֵי ה', וּכְנֶגֶד אֵלּוּ שֶּׁהֶחְזִיקוּ רַק בִּפְשָׁטֵי
הַתּוֹרָה וּמָאֲסוּ בְּסוֹד, אָמַר עֲלֵיהֶם הַזֹּהַר שֶׁהֵם
אֲטוּמֵי עֵינַיִם, כִּי רָאוּ בְּעֵינֵי בָּשָׂר אֶת מַעֲלַת רַבִּי
שִׁמְעוֹן וַחֲבֵרָיו בְּשָׁעָה שֶׁהָיוּ עוֹסְקִים בְּתוֹרַת
הַסּוֹד, וְאָטוּם עֵינַי שִׂכְלָם לְהָבִין מַעֲלָתָם,
וְעוֹד הֵם סְתוּמֵי הַלֵּב, כִּי אִם הָיוּ מִתְבּוֹנְנִים
הָיוּ מְבִינִים כַּמָּה וְכַמָּה טוֹבָה כְּפוּלָה וְנַחַת רוּחַ
גּוֹרְמִים לִפְנֵי הַבּוֹרֵא בָּרוּךְ הוּא בְּעֵסֶק הַסּוֹד
יוֹתֵר מֵעֵסֶק פְּשָׁטֵי הַתּוֹרָה, וִהְיוּ נוֹתְנִים חֵלֶק
לְכָל הָעִנְיָנִים, כִּי חֵלֶק הַסּוֹד הוּא מַמָּשׁ חֵלֶק
מֵחוֹבַת הַלְּבָבוֹת שֶּׁאֵין לוֹ שִׁעוּר כְּלָל… אַחַר
חֻרְבָּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁגָּלְּתָה הַשְּׁכִינָה מִמְּקוֹמָהּ,
אֵין יִחוּד בִּבְחִינַת הָעוֹבֵד עַל מְנָת לְקַבֵּל פְּרָס,
אֶלָּא כְּשֶׁעוֹסֵק בְּסוֹדוֹת הַתּוֹרָה וּמְכַוֵּן לְיַחֵד
קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ בְּעֵת עֵסֶק הַתּוֹרָה
וְקִיּוּם הַמִּצְווֹת, עכת"ד.
קונּטְ רְֵס
זֹהַר בֵּית דִּין
הָעֲנִיִּים וְהַהֲרוּגִים בִּזְמַן הַגָּלוּת תּוֹבְעִים בְּבֵית
דִּין שֶׁל מַעְלָה אֶת הַתַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֶׁלֹּא לָמְדוּ
קַבלָּהָ
כָּל הַבַּחוּרִים וְהָאֲנָשִׁים נִלְקְחוּ לַצָּבָא וְנֶהֶרְגוּ
אַחֲרֵי שֶׁנִּפְטְרוּ הצה"ק רַבֵּנוּ יוֹסֵף חַיִּים בַּעַל
בֶּן אִישׁ חַי וְרַבִּי שִׁמְעוֹן אַגַסִי זצוקללה"ה,
מִפְּנֵי שֶׁלֹּא הָיָה מִי שֶׁיָּגֵן עֲלֵיהֶם בְּלִמּוּד הַזּוֹהַר
הקַדָּושֹׁ, )בהקדמת בית לחם יהודה הצה"ק
רבי יהודה פתיא זצוקללה"ה(
אֵפוֹ אַתָּה??? – הַאִם אַתָּה שׁוֹמֵעַ בְּקוֹל
הקב"ה?
קֹדֶם שֶׁיּוֹרֶדֶת הַנְּשָׁמָה מֵעוֹלָם הָעֶלְיוֹן לְהַאי
עלָמְָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַשְׁבִּיעַ אוֹתָהּ לַעֲסֹק
ב רְָּזיֵ דאְּו רַֹיתְאָ כִּדְאִיתָא בַּזֹּהַר פָּרָשַׁת תְּרוּמָה
4
)דף קסא(: הֲרֵי לְךָ בְּפֵרוּשׁ מִדִּבְרֵי הַזֹּהַר שֶׁתַּכְלִית
בְּרִיאַת הָאָדָם כְּדֵי שֶׁיִּלְמַד הַחָכְמָה הַזֹּאת
וְקֹדֶם בִּיאַת הַנְּשָׁמָה לָעוֹלָם הַזֶּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ
הוּא מַשְׁבִּיעַ הַנְּשָׁמָה לַעֲסֹק בְּהַאי עָלְמָא בְּרָזֵי
דְּהֵימָנוּתָא בְּרָזֵי דְּאוֹרָיְתָא – גַּם בִּיצִיאַת הַנְּשָׁמָה
לָעולָֹם הַבָּא אֵינָהּ יְכוֹלָה לְהַשִּׂיג לְאוֹר עֶלְיוֹן
לְמַעְלָה אֶל מְקוֹם הֲרָמָתָהּ אֲשֶׁר שָׁם אָהֳלוֹ
מִתְּחִלָּה לַחֲזוֹת בְּנֹעַם הֲוָיָה פְּנֵי מֶלֶךְ חַיִּים אִם
לֹא בְּהִתְעַסְּקוּת הַחָכְמָה הַזֹּאת. )ויקהל משה דף ה: אור
הזהר דף 161 (.
הַאִם אַתָּה שׁוֹמֵעַ בְּקוֹל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ? – מֹשֶׁה
רַבֵּנוּ מְצַוֶּה אוֹתָנוּ לִלְמוֹד זוֹהַר הַקָּדוֹשׁ דַוְוקָא,
שֶׁתּוֹרַת הרשב"י מֵאִיר עַד סוֹף הַדּוֹרוֹת, וְצָרִיךְ
לִלְמוֹד וְלֹא לָתֶת מְנוּחָה לַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַד
שׁיֶגִּאְלָנֵו )ּזוהר פנחס ריט.(.
פָסַק הגה"ק הַכַּף הַחַיִּים )קנ"ה סקי"ב(, דְּלִמּוּד
הַזוֹהַר יֵחָשֵׁב לְלִמּוּד הַקַּבָּלָה, ]וְחוֹבָה לַעֲסֹק
בּוֹ[.
אָמְרוּ חֲזַ"ל )סנהדרין צז.(: דּוֹר שֶׁבֶּן דָּוִד בָּא, הָאֱמֶת
תְּהֵא נֶעְדֶּרֶת, וּבֵאֵר שָׁם בְּסֵפֶר בְּניָָהו בֶּן יְה ֹ ויָדָע
]למרן הרי"ח הטוב זי"ע[ וזל"ק: והְאָמֱֶת
נֶעְדֶּרֶת, כְּלוֹמַר חָכְמַת הָאֱמֶת הוּא חֵלֶק הַסּוֹד,
תַּרְבֶּה, וְהָעוֹסְקִים יִהְיוּ עֲדָרִים עֲדָרִים בְּלִמּוּד
הַקַבּלָּהָ. אִי נַמֵי, עַתָּה )בִּזְמַנּוֹ לִפְנֵי לְמַעְלָה מִמֵּאָה שָׁנָה(,
יֵשׁ אֲנָשִׁים פְּרָטִיִּים לוֹמְדִים קַבָּלָה, כָּל אֶחָד
בְּקֶרֶן זָוִית בְּסֵתֶר, אֲבָל לֶעָתִיד, הַכֹּל יִלְמְדוּ בָּהּ
כְּמוֹ שֶׁלּוֹמְדִים תְּהִלִּים, וְתִמְצָאֵם עֲדָרִים עֲדָרִים
בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ. עכל"ק. וב"ה זָכִינוּ שֶּׁרוֹאִים
שֶׁנִּתְקַיְּמָה נְבוּאָתוֹ בְּדוֹרֵנוּ מַמָּשׁ.
"כסִֵּא מֶלךֶ"ְ )תקון מ"ג(: כִּי לִמּוּד הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ
בְּגִירְסָא בְּעָלְמָא בּוֹנֶה עוֹלָמוֹת, וְכָל שֶׁכֵּן אִם
יִזְכֶּה לִלְמֹד וּלְהָבִין אֲפִלּוּ פֵּרוּשׁ מַאֲמָר אֶחָד,
]עַכְשָׁו יֶשׁ כְּבָר זֹהַר בִּלְשׁוֹן הַקֹדֶשׁ[ יַעֲשֶׂה בּוֹ
תִּקּוּן לְמַעְלָה בְּשָׁעָה אַחַת מַה שֶּׁלֹּא יַעֲשֶׂה
בְּלִמּוּד הַפְּשָׁט שָׁנָה תְּמִימָה, וּמֻבְטָח לוֹ שֶׁהוּא
בֶּן עוֹלָם הַבָּא מִבְּנֵי הֵיכָלָא דְּמַלְכָּא, וְיִהְיֶה
מֵרוֹאֵי פְּנֵי הַמֶּלֶךְ הַיּוֹשְׁבִים רִאשׁוֹנָה בְּמַלְכוּתָא
דִּרְקִיעָא.
כָּתוּב בַּזֹּהַר )פרשת פקודי רמז:(: אֲפִלּוּ יֵשׁ בְּיָדוֹ כָּל
מַעֲשִׂים הַטּוֹבִים שֶׁבָּעוֹלָם הַשְּׂרָפִים בַּעֲלֵי שֵׁשׁ
כְּנָפַיִם שׂוֹרְפִים אֶת נִשְׁמָתוֹ בְּכָל יוֹם וְיוֹם, )ועיין
ספר הברית חלק ב' מאמר יב פרק ה'(.
ובּזַּהַֹּר שִׁיר הַשִּׁירִים: אַשְׁרֵיהֶם כָּל אֵלּוּ
שֶׁמִּשְׁתַּדְּלִים בַּתּוֹרָה, לָדַעַת אֶת חָכְמַת רִבּוֹנָם,
וְהֵם יוֹדְעִים וּמִסְתַּכְּלִים בַּסּוֹדוֹת הָעֶלְיוֹנִים.
מִשּׁוּם שֶׁכְּשֶׁאָדָם יוֹצֵא מִן הָעוֹלָם הַזֶּה, בָּזֶה
מִסְתַּלְּקִים מִמֶּנּוּ כָּל דִּינֵי הָעוֹלָם. וְלֹא עוֹד, אֶלָּא
שֶׁפּוֹתְחִים לוֹ שְׁלֹשָׁה עָשָׂר שְׁעָרִים שֶׁל סוֹדוֹת
אֲפַרְסְמוֹן זַךְ, שֶׁהַחָכְמָה הָעֶלְיוֹנָה תְּלוּיָה בָהֶם,
עכ"ל.
רַבִּי יַעֲקֹב צֶמַח זצ"ל: )בהקדמה לספרו 'קול ברמה', על
אדרא רבא( "רָחֵל מְבַכָּה עַל בָּנֶיהָ" שֶׁאֵינָם עוֹסְקִים
בַּחָכְמָה הַזֹּאת הַמְמַהֶרֶת אֶת הַקֵּץ, וְלָזֶה אֵין
מָשִׁיחַ בָּא, כִּי אֵין מִדְרָשׁ קָבוּעַ בְּכָל עִיר וָעִיר
כְּמוֹ שֶׁיֵּשׁ בְּעֵסֶק הַתַּלְמוּד, וְלָכֵן "אֵינֶנּוּ", אֵין
בָּנֶיהָ מוֹשְׁכִים וּמְמַהֲרִים אֶת הַמָּשִׁיחַ.
בַּעַל הגוב"י עַל 'עֵץ חַיִּים' )בהסכמתו לספר 'איפה
שלמה' על אוצרות חיים(. הָעֲנִיִּים וְהַהֲרוּגִים בִּזְמַן
הַגָּלוּת תּוֹבְעִים בְּבֵית דִּין שֶׁל מַעְלָה אֶת
הַתַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֶׁלֹּא לָמְדוּ קַבָּלָה, וּמַעֲנִישִׁים
אוֹתָם עַל כָּךְ.