אור הזוהר 1221-1224
אור הזוהר 1223 _1_זוהר בית יוסף
ספר
זוהר בית יוסף
על ד' חלקי שולחן ערוך
בו יבואר כל המקורות שהבית יוסף מביא בפסקו את הזוהר הקדוש.
מובא כאן כ43 פסקים שהשולחן ערוך רבי יוסף קארו, פסק והסמיך מדברי הזוהר הקדוש, ושמקורן רק בזוהר הקודש.
ומכאן נראה גודל עוצמת קדושת ספר הזוהר, בריך רחמנא דסייען, דלא השבית לנו גואל.
שאלה: למה כ"ק האדמו"ר לוחם שכל אחד מחויב ללמוד זוהר הקדוש, למה לא לחמו על זה הבית יוסף הגר"א, הבעל שם טוב, החפץ חיים והחזון איש, למה כולם צריכים לשמוע אתכם, ומי שלא שומע הוא מהערב רב וקליפת עמלק!!!
תשובה: נעתיק לכם כאן מד' חלקי השולחן ערוך שהבית יוסף מביא את הזוהר הקדוש, וכן בעזרת השם נעשה ליקוט מהגר"א כמה פעמים מביא את הזוהר הקדוש בהגהות הגר"א בכל השולחן ערוך, וכן החפץ חיים במשנה ברורה, וכן מה שכתב החזון איש זי"ע!!!
סְתֹם פִּיּוֹת מַשְֹטִינֵינוּ וּמְקַטְרִיגֵנוּ:
והנה אנו אומרים באבינו מלכנו סתום פיות משטינינו ומקטריגינו, והנה איך נוכל לבקש מהקב"ה שיסתום פיות מקטריגינו, הלא אנו בעצמנו מעוררים את כח המקטרג במה שאנו מדברים דברי גנות על חברינו, על כן מקודם צריכים אנו להיזהר בעצמנו שלא לדבר דיבורים אסורים ואז נוכל לבקש בדין שיסתום פיות מקטריגינו, ואחז"ל על מי העולם קיים, על מי שבולם פיו בשעת מריבה, ואז מדה במדה בודאי יסתום הקב"ה פי המקטרגים. כללו של דבר, האיש הנבון יראה למעט בדיבורו בכל מה דאפשר, וכן אחז"ל באבות, וכל המרבה דברים מביא חטא. ומצינו בעניני העולם הזה שאם ירצה אדם לשלוח דעפעשע (מברק) אזי ממעט בתיבות בכל מה דאפשר, כי על כל תיבה ותיבה ישלם דמים הרבה, כן הדבר בענינינו, וכמו שאחז"ל על הפסוק ומגיד לאדם מה שיחו אפילו שיחה קלה מגידין לו לאדם בשעת הדין (זכור למרים להחפץ חיים).
זוהר בית יוסף
- בית יוסף אורח חיים סימן ד' (אות ח' – י"א ד"ה וכן כתוב), וכן כתוב בספר הזוהר פרשת וישב (קפד:) על פסוק (בראשית לז יז) ויאמר… 2. בית יוסף אורח חיים סימן ד' (אות יב, כב (ב) ד"ה וכתוב עוד שירחוץ ידיו שלש פעמים ושכשוך רחיצה מיקרי, אבל מדברי הזוהר שכתבתי נראה דלא מהני להעביר הזוהמא אלא על…
- בית יוסף אורח חיים סימן ד' (אות יג ד"ה ומשמע), שאם על הידים בלילה משמע דלא תלי בשינה כלל. אבל בספר הזוהר פרשת וישלח (קסט:) נראה שאין רוח רעה שורה על…
- בית יוסף אורח חיים סימן ד' (אות יד – טז ד"ה ואם השכים), על ידי נטילה שלש פעמים חוזרת ושורה וכן נראה מספר הזוהר שכתב בתחלת פרשת ויגש (רז.) על מה שאמרו ז"ל…
- בית יוסף אורח חיים סימן כ"ה (אות א', ו' (א) ד"ה ואחר שנתעטף (שם עמ' קסד) שמתעטף בו), וכתב האגור (סי' פ"ד) בשם ספר הזוהר שאיסור גדול מי שמניח תפילין קודם לבישת…
- בית יוסף אורח חיים סימן כ"ה (אות ב' ד"ה והדרך הנכונה גדול), ובזה יצא ידי חובת רבי שמעון בן יוחאי שכתב בספר הזוהר פרשת ואתחנן (רסה.) שצריך שיהא לבוש ציצית…
- בית יוסף אורח חיים סימן כ"ה (אות י"ג ד"ה כתבו הגהות), כתר דתפילין כעין מה שאכתוב בסימן ל"א (ד"ה וחולו) בשם הזוהר במדרש שיר השירים (ז"ח דפוס מונקאטש ח.) על הנחת…
- בית יוסף אורח חיים סימן כ"ה (אות ה' ד"ה ויברך אשר ע"כ): והאגור (סי' ל"ו) כתב וזה לשונו: ואני המחבר מצאתי בספר הזוהר בפרשת פינחס מאמר דרבי שמעון בן יוחאי דאין…
- בית יוסף אורח חיים סימן כ"ז (אות ב' ב') ד"ה בספר הזוהר בפרשת פינחס (רלו:) על פסוק שמע ישראל יו"ד…
- בית יוסף אורח חיים סימן ל"א (אות ב' ד"ה וחולו של בתשובה), והמאמר ההוא איתיה במדרש הנעלם לשיר השירים (זוהר חדש דפוס מונקאטש (שה"ש ח.) על פסוק שיר…
- בית יוסף אורח חיים סימן ל"ב (אות מד ד"ה ויכרוך על), וירחוץ השער היטב בתחלה עד שיהיה נקי: וכתוב בספר הזוהר פרשת בא (רלז:) ששער זה צריך שיראה חוץ לבתים…
- בית יוסף אורח חיים סימן מ"ו (אות א ד"ה כי פריס), צ"א (ד"ה ומ"ש רבינו ויכסה) בסייעתא דשמיא [ובספר הזוהר ברעיא מהימנא בנשא (קכב:) בר נש אסור למיזל ד'…
- בית יוסף אורח חיים סימן נ' (אות א ד"ה וכי בכל), שאין אומרים מזמור השמים מספרים בחול, וכן נראה מדברי הזוהר פרשת (תרומה דף קל"ו וקל"ז וע"ש) אבל העולם…
- בית יוסף אורח חיים סימן נ"א (אות ג' ד"ה ואחר ישתבח), סוכת שלום, אבל אחר גאל ישראל נהגו שלא לענות אמן על פי הזוהר (ח"א קלב:) ולפי זה מה שכתב רבינו יעקב בסימן…
- בית יוסף אורח חיים סימן נ"ו (אות א' ד"ה אהא דאמרינן קשות עכ"ל): נראה שצריך לענות בקול רם, והכי איתא בספר הזוהר וגם כתוב שם טעם למה נתקן בלשון ארמי וזה לשונו…
- בית יוסף אורח חיים סימן נ"ט (אות ג' ד"ה וא"א ז"ל יונה והרא"ש ז"ל), ואפילו פחות מבן י"ג אומר אותה, אבל בספר הזוהר כתוב שאין היחיד אומר קדושת יוצר ואפילו…
- בית יוסף אורח חיים סימן ס"א (אות ג' ד"ה יש נוהגים), אמת, וחוזר ואומר בקול רם ה' אלהיכם אמת, וכן כתוב בספר הזוהר בסוף פרשת וירא אליו ה' דבקריאת שמע אית רמ"ח תיבין עם…
- בית יוסף אורח חיים סימן ס"ו (אות ז ד"ה וגומר), כל הפסק בין גאולה לתפלה, וכבר כתבתי בסימן נ"א שעל פי הזוהר נהגו שלא לומר אמן אחר גאל ישראל ואין להביא ראיה…
- בית יוסף אורח חיים סימן צ' (אות ד ד"ה וצריך שיהיו הכנסת), לא נתפרש בתלמוד ולא בדברי הפוסקים אבל בספר הזוהר כתב בפרשת אלה פקודי (רנא.) שצריך להיות בו י"ב…
- בית יוסף אורח חיים סימן ק"א (אות ב ד"ה ומ"ש), יש מיימוניות פ"ה (אות נ) וכן הלכה [בדק הבית] ומכל מקום הזוהר (ויקהל רב.) שכתבתי בסימן קמ"א (ד"ה ומתוך) מסכים…
- בית יוסף אורח חיים סימן קי"א (אות א ד"ה אבל אמן וכו'), נתבאר בסימן ס"ו (סוד"ה וגומר) שפשט המנהג על פי הזוהר שלא לענות אמן בין גאולה לתפילה ושם נתבאר גם כן…
- בית יוסף אורח חיים סימן קכ"ח (אות ו' – ז' ד"ה ויטול ידיו), זה ליטול על ידי הלוים, עד שזיכני יי' ומצאתיו מפורש במדרש הזוהר פרשת נשא (קמו:) וזה לשונו תנא כהן דבעי לפרסא…
- בית יוסף אורח חיים סימן קכ"ח (אות יב ד"ה ומגביהין ידיהם ידיו אמונה), וכן ראוי על פי הקבלה עכ"ל [בדק הבית] וכן כתב בזוהר פרשת נשא (קמו.) עד כאן…
- בית יוסף אורח חיים סימן קל"א (אות ד' (ב), ה' – ז' ד"ה כתב הרוקח), בשבחו של מקום כלומר, להוסיף ברכות על אלו: כתוב בספר הזוהר סוף פרשת במדבר (קכ:) רבי שמעון פתח ואמר…
- בית יוסף אורח חיים סימן קל"ב (אות א ד"ה וכתב רב), כן כתוב בספר הפרדס (עמ' שה) ובסימן נ"ט כתבתי דעת הזוהר בזה ושם כתב רבינו דעת הרא"ש ז"ל…
- בית יוסף אורח חיים סימן קמ"א (אות ב ד"ה ומ"ש רבינו), ורבינו הגדול מהר"י אבוהב ז"ל כתב, שמעתי שכתוב בספר הזוהר שאין לקרות כלל אלא אחד וראוי לחוש לדבריו אם…
- בית יוסף אורח חיים סימן קע"ג (אות ג ד"ה ואם הוא בשר אחר גבינה בסעודה אחת), מפני שכתוב בספר הזוהר פרשת משפטים (קכה.) וז"ל אשכחן דכל מאן דאכיל…
- בית יוסף אורח חיים סימן רט"ו (אות א ד"ה כתב רב), גאל ישראל של שחרית האמת שבזה לבד לא נהגו כן על פי הזוהר (ח"ב רס:), גם צריך לענות אמן אחר שומר את עמו…
- בית יוסף אורח חיים סימן ר"מ (אות טז ד"ה גרסינן בפרק), עילויה אבל מנח ידיה עילויה לית לן בה [בדק הבית] ובספר הזוהר פרשת ויקרא (יט.) כתוב נטורא דכולא מאן דינקא…
- בית יוסף אורח חיים סימן רפ"ח (אות ד' א' ד"ה והא דאיתא), וטעמו של דבר למה (קוראין) [קורעין] גזר דינו כתוב בספר הזוהר פרשת אמור (קה.)…
- בית יוסף אורח חיים סימן רפ"ח (אות ד' ב' ד"ה ומ"ש ואין רכט), והרב המגיד בפ"א מהלכות תענית (הי"ב) אבל בספר הזוהר כתוב בפרשת ויקהל (רז:) שצריך להתענות מיד ביום…
- בית יוסף אורח חיים סימן רצ"ח (אות ג' ד"ה ומה שכתב), צפרניו של אדם הראשון (עי' פרקי דרבי אליעזר פי"ד, זוהר ח"ב רח:) עכ"ל וכיוצא בזה כתוב בשבלי הלקט (סי' קל)…
- בית יוסף אורח חיים סימן תקס"ח (אות ה' ד"ה ומ"ש ואין וכפרה עד כאן), וכבר כתבתי בסימן רפ"ח (מא: ד"ה ומ"ש וא"צ) שהזוהר בפרשת ויקהל (רז:) מצריך להתענות ביום שאחר…
- בית יוסף אורח חיים סימן תקפ"ה (אות ג ד"ה ומ"ש רבינו), מת שזוכר יום המיתה ומעורבב בזה ואינו יכול לקטרג: ובספר הזוהר (ח"ב רלז:) כתוב תא חזי ביומא דראש השנה עלמא…
- בית יוסף יורה דעה סימן ס"ה (אות י' ד"ה ויש אוסרין), ויש מרבותי מתירין אותו וכן נראה וכן נהגו עכ"ל. ומיהו בספר הזוהר פרשת וישלח (עח.) נראה שהגיד אסור בהנאה ולכן…
- בית יוסף יורה דעה סימן קע"ט (אות טו ב', טז ד"ה ומ"ש רבינו), וכבר נתבאר כן בתשובת הרמב"ן שכתבתי בסמוך. ובספר הזוהר נראה שאיסור גדול הוא לדרוש במכשפים אפילו…
- בית יוסף יורה דעה סימן קצ"ז (אות ב ד"ה ומ"ש בשם), מלטבול כדי לצער את בעלה עבירה היא בידה וכתוב בספר הזוהר (משפטים קיא.) בענין סודות ההוא סבא שהאשה שעושה…
- בית יוסף יורה דעה סימן רפ"ח (אות טו ד"ה כתב אדוני (*2) הלכות מזוזה סי' יח), וענין כתיבת שד"י מבחוץ מפורש בספר הזוהר פרשת ואתחנן (ח"ג רסו.). אבל מה שכתב שנהגו לכתבו…
- בית יוסף יורה דעה סימן שנ"ט (אות ב' ד"ה ובספר הזוהר), ובספר הזוהר פרשת ויקהל (קצו.) כתוב שיש למנוע לנשים מלצאת…
- בית יוסף יורה דעה סימן שע"ו (אות ג' ד"ה נשאל לגאון), ואפשר שתגן עליהם אותה תפלה [עכ"ל] והמעשה הזה הוא בזוהר [חדש] בסוף פרשת אחרי מות: וכתב עוד (שם) …
- בית יוסף אבן העזר סימן כ"ג (אות ד', א' ב' ד"ה כתב הרמב"ם נדה יג.), וכבר כתבתי בזה בטור א"ח סימן ג' (ה.). כתוב בספר הזוהר שחמור עון הוצאת זרע לבטלה מכל שאר עבירות…
- בית יוסף אבן העזר סימן כ"ה (אות ב' א' ד"ה ומה שכתב), וכבר כתבתי בזה. [בדק הבית] ואילו היה ר"י רואה מה שאמר הזוהר בעונש המוציא זרע לבטלה כי הוא גדול משאר עבירות…
- בית יוסף חושן משפט סימן א' (ד"ה וזהו כוונת), על איזה עון על עון שמקלקל את הדין ומעוותין אותו ובספר הזוהר (קדושים פה:) קודשא בריך הוא שביק כורסייא…
והמגן אברהם מאשכנז שפסק גם על פי כתבי האר"י, רבינו אברהם גומבינר. הרי בהדיא שמרן הבית יוסף קיבל את פסקי ספר הזהר והנהיג הנהגות על פי ספר הזוה"ק המיוחס לתנא הרשב"י ע"ה.
…