הערב רב לא יכולים לקיים מצוות פדיון הבן – כך מגלה לנו האריז"ל
האריז"ל בספר לקוטי תורה – פרשת בא
הערב רב לא יכולים לקיים מצוות פדיון הבן – כך מגלה לנו האריז"ל
ולכן לא ללכת לפדיון הבן [שלא יאמרו אמן לבטלה] של רבני הערב רב – שלא אומרים ללמוד זוהר הקדוש שימחקון מן העולם (זוה"ק)
בעבור זה עשה ה' לי ולא בעבור הערב רב
קדש לי כל בכור יש כאן קושיא בפסוקים הללו כי תחלה אמר הש"י קדש לי כל בכור ומשה לא עשה כן רק ויאמר משה אל העם זכור וגו' אח"כ בפ' שניה אז צוה משה והעברת כל פטר רחם וזה תימא גדול, אך הענין כי הלא כבר ידעת וכבר ביארנו בפ' מקץ בפ' לכו אל יוסף ענין הערב רב יעוין שם כי משה הי' רוצה להכניסן תחת כנפי השכינה ולא כן היתה כוונתו ית' לפי שלא היו ראוין, והנה הש"י אמר קדש לי כל בכור בבני ישראל ולא בעם שהוא ע"ר לפי שלא היו עדיין מתוקנים ואין ראוי לקדש את בכורים ובפרט כמו שידעת שסוד עון הקרי עולה עד דעת העליון הנקרא בכור, אמנם משה ע"ה הי' סבור שאם עתה במצוה ראשונה בצאתם ממצרים אם הי' נותנתה לישראל ולא להם היו חוזרים למצרים בראותם שהם אינן נכנסין בסוג אחד כמו שעשו אח"כ בעגל שראו הארון נוסע לפני ישראל ולא לפניהם לזה אמרו קום עשה לנו אלהים אשר ילכו לפנינו ומפחד זה התחיל משה למר מצוה אחרת השוה להם ולכל ישראל שהיא מצות החמץ ובכלל דבריו הודיעם שאין להם חלק במצות קדושת בכורות והענין כי תחלה נאמר בלשון רבים אשר יצאתם מארץ מצרים היום אתם יוצאים וכל שאר הפרשה נאמרה בלשון יחיד רכי יביאך וגו' והוא כי תחלה מדבר עם העם ואמר זכור וגו' ואמר מבית עבדים פי' שמצרים נק' בית עבדים שנשתעבדו שם ישראל ואין הכוונה שהם נשתעבדו שם וזהו וימאר משה אל העם שהם הע"ר אמר כי בחזק יד פי' כי לישראל לא הי' צריך חוזק יד כי בטענה גדולה בא משה אל פרעה שלח את בני ויעבדוני אך אלו שהם ממצרים כמותם לולי חוזק יד והנסים והמופתים לא היה משלחם וזהו בחוזק יד לכן גם אתם לא תאכלו חמץ, והענין כי כבר הודעתיך שע"ר הם בסוד הדעת העליון שביסוד דבינה וסוד מ"ל של הבינה ה"ס המצה שמורה העליונה והוא ד' דאחד רבתי [כמ"ש בסוד המצה] לכן נצטוו במצה והנה גם שם סוד דעתן של נשים קלה כי מצה גי' קל"ה, והנה אמר היום אתם יוצאים בחודש האביב הציע להם הקדמה זו לומר כי אם תשמעו שאני מצוה לישראל מצוה אחרת ולא לכם אל תתמהו ע"ז כי אין אתם צריכין לה ולא לפי שאין הקב"ה חפץ בכם כי הלא מצות מצה הנוגעת לכם כבר הודעתי ונתתי לכם ג"כ אבל זו אחרת אתם פטורין בה והטעם כי הלא אתם יוצאים היום פי' ישראל נצטוו על פטר רחם לפי שניצולו בכורי ישראל אחר חצות ובעבור מכת בכורות שלחם פרעה לכן חייבים במצוה זו אבל אתם יוצאים ביום ולא בלילה וא"כ פטורים ממצוה זו של קידוש בכורות, ואחר שפייסם הפך פניו נגד ישראל ודבר עמהן בלשון יחיד, ולפי שמצות ישראל בענין חמץ הוא טעם משונה מטעם הע"ר כמ"ש בעבור זה עשה ה' לי ולא בעבור הע"ר לכן חזר וכללם ואמר להם מצות חמץ להשוותם עם הע"ר במצוה זו ואח"כ אמר עיקר הכונה שהיא מצות קידוש בכורות.
האדמו"ר מהאלמין שליט"א בת"ת חניכי הישיבות
800 ילדים ביתר עילית, אומרים בכל יום פתח אליהו, מפעל הזוהר העולמי
https://www.youtube.com/watch?v=8OKzDo7FBH8&list=PLJ5ShPEpaaC_Bz2SWXnUIXaNfl1Oc2Y-A&index=1