logo
מאגר ספרי הזוהר העולמי דף הזוהר היומי -הרב סיני

פרשת ויחי- הבן איש חי

 

 בן איש חי- ובית מקדש
 

פתיחה
בנימין זאב יטרף בבוקר יאכל עד ולערב יחלק שלל, נ"ל בס"ד ידוע כל מגמתינו הוא להשלים השם והכסא בשלשה אותיות שתים בהשם ואחד בכסא דככתיב כי יד על כס יה ושלימותם ותיקונם תלוי בגמר בירור נצוצי הקדושה וכל מה שאנו מבררים נ"ק מן הקלי' עושים בהם עילוי ומעלה ותיקון וידוע כי הצדיק יתייחס לימין וז"ש בן ימין הוא הצדיק זאב יטרף ז' אב כי שלשה אותיות שהם א"ב הנז' שצריך לתקנם הנה הם שבעה כנגד שבעת ימי הבנין כי לכן כל תיקון מורכב ועשוי במספר שבעה, וזהו ז' פעמים אב בעבורם יטרף נ"ק, ואז בגמר התיקון שכבר טרף הכל אז בבקר הוא זמן הגאולה הנקרא בשם בקר יאכל עד, ולערב קרי ביה ערב הוא מלך המשיח יחלק שלל, או יובן בבוקר יאכל עד ד' עי"ן שעולה מספרם פ"ר, רמז לחמשה חסדים שהם פר כמנין ורב חסד כמ"ש רבינו ז"ל בשער מאמרי רשב"י בביאור האד"ר דף ט"ל, ולערב ולעי"ן ר"ב רמז לעי"ן רבתי דשמע ישראל שה"ס ז' תחתונות דבינה, והיא מאותיות גדולות שה"ס ע' שמהן עלאין דאילנא דחיי שהיא בינה, כמ"ש בשער הכונות דף כ"א ע"ד תחלק שלל מ"ן מנ"ק: ומאחר דכל מגמתינו לתקן השם והכסא לכן אומרים בקדיש יתגדל ויתקדש שמיה רבה, ופירש רבינו האר"יז"ל הכונה שבעוה"ר אין השם שלם וכמש"ה כי יד על כס יה, והטעם לפי שאין אחיזה לקליפות בשני אותיות י"ה אלא רק בשני אותיות ו"ה, ועל כן יש להם אותו הרוחניות שה"ס י"א סמני הקטורת שנמשך להם משם וכונתינו בקדיש להסיר ולסלק מהם אותו הרוניות שה"ס י"א סימנים, וזהו ע"י העלאתת ו"ה לבחינת י"ה וכשיתחברו יתבטלו הקליפות, ולז"א יתגדל ויתקדש שמיה רבה פירוש שם י"ה יהיה רבה בהתחברותו עם ו"ה, לכן יש י"א אותיות בשני תיבות אלו יתגדל ויתקדש וכנז' בשער הכונות:

 

אות א  מה שתיקנו חז"ל קדישים בשחרית עניינם הוא כך דהתפלה היא לצורך תיקון ועילוי עולמות אבי"ע, והוא כי מן התחלת התפלה עד ברוך שאמר הוא בעולם העשיה, ומשם עד יוצר אור בעולם היצירה, ומשם עד תפילת י"ח בעולם הבריאה, ותפלת י"ח היא באצילות, ואח"כ יורדים מעילא לתתא, לפי שבימי החול אין בנו כח להעמידם בעילוי הנעשה להם אלא רק לפי שעה ותכף חוזרים למקומן, והנה מן אשרי עד תפלה לדוד בבריאה, ומשם עד אין קדוש כה' ביצירה, ומשם עד עלינו לשבח בעשיה, ולכן תיקנו קדיש בין כל עולם ועולם דע"י הקדיש ההמוקן ע"פ הסוד במספר התיבות והאותיות שבו תהיה שלימות עליית העולמות למעלה ממדרגתם ולזה באו כל תיבותיו וכן החמשה אמנים הראשונים שבו כמספר ידוע ומככוון לצורך עליית העולמות ולכך נתקן הקדיש בלשון תרגום כדי שלא יעלו הקליפות ג"כ בעליית העולמות להתאחז בהם ולינק שפע מהם לעת עתה והוא כי הם מכירים ומבינים לשון התרגום וכאשר שומעין השבח הגדול והנורא והקדוש הזה של הקדיש הם נכנעים ואין עולים וגם עוד ע"י כונתינו בקדיש יסתלק הניצוץ של הקדושה שהוא החיות שבתוך הקליפות ויעלה למעלה ויתחבר עם הקדושה ובזה יהיה הכנעה גדולה מאד להקליפות ויתפרדו כל פועלי און ולכן אמרו בהו"ק על הקדיש דאיהו מתבר שלשלאין דפרזלא וכנז' כל זה בס' הכונות לרבינו האר"י ז"ל ובספר רדס לרש"י ז"ל סי' ו' נתן טעם אחר מה שנתקן בתרגום והעיקר טעם האר"י ז"ל ומה שלא אומרים קדיש קודם תפילת י"ח נבאר לקמן בע"ה:

אות ב  מן יהא שמיה רבא מברך עד בעלמא צריך להיות כ"ח תיבות ע"פ הסוד ואם נאמר מכל ברכתא אין כאן אלא כ"ז תיבות ולכך כתב רבינו הרש"ש ז"ל שצריך לומר מן כל להשלים כ"ח ואשר פקפק רבינו מהרש"ו ז"ל בהגהתו בשער הכונות על אמירת מן כל הנה בסה"ק רב פעלים טענתי טענות גדולות על דבריו ושם הבאתי פסוק נחמיה ט' ויברכו שם כבודיך ומרומם על כל ברכה ותהלה ולפ"ד מהרש"ו ז"ל היה צריך לומר כאן מכל גם שם הבאתי דמיון לאמירת מן כל במקרא בדניאל א' ובריאי בשר מן כל הילדים, וגם בלשו תרגום נמצא שם בס' ב' בחכמה די איתי בי מן כל חייא, וכן בסי' ז' די תשגא מן כל מלכיותא:

אות ג  מצות עניית הקדיש של יהשר"מ הוא שישמע העונה תחלת הקדיש שהוא ב' תיבות יתגדל ויתקדש, כי יש"ר מברך הוא עניה על יתגדל, לכך לכתחלה ישימו כל הציבור לבם לשמוע כל הקדיש מן תיבת יתגדל כדי לכוין על מה הם עונין, מיהו ייד שנכנס לבית הכנסת, או, שסיים תפילתי"ח וצא הציבור עונין קדיש יענה עמהם, ורק באמירת אמן דקודם יש"ר איכא פלוגתא די"א שיתחיל לענותמן יש"ר מברך ולא יאמר אמן דחשיב אמן יתומה, וי"א שיוכל לענות אמן ג"כ ולא הוי אמן יתומה ובסה"ק מקבציאל העלתי מאן דעבד כמר עבד ומאן דעבד כמר עבד, דהעונין אמן יש להם סמיכה לסמוך וכן ראוי להורות:

אות ד  אם התחיל לומר קדיש בעשרה ויצאו מקצם גורין אוו הקדיש, והוא שנשתייר רובן אבל אם לא נשתייר רובן לא, ובין הכי ובין הכי אותם שיצאו עלליהם נאמר ועוזבי ה' יכלו, ואם נשאר עשרה לית לן בה, ואם היו עשרה באמירת פרשת התמיד והקרבנות וברייתא דר"י ויצאו מהם לא יוכל לומר קדיש אם לא יש עשרה, וכן ה"ה אם יו עשרה במירות ושירת הים ויצאו מהם קודם שיתחיל הקדיש לא יאמר קדיש בפחות מעשרה, וכן ה"ה אם היו עשרה באמירת אשרי דקודם מנחה ויצאו מקצתן קודם שהתחיל הקדיש לא יאמר בפחות מעשרה אע"פ דקדישים אלו חובה הן, וכנז' הטעם בש"ע לר"ז ז"ל סי' נ"ח סעיף ד':

אות ה  אם הם עשרה בצמצום ואחד מהם מתפלל תפלת י"ח שאינו יכול לענות עמהם קדיש אעפ"כ מצטרף עמהם, וה"ה אפילו אם היו ב' או ג' או ד' מתפללין כל שנשאר רוב שעונין קדיש ואמנים מותר לומר קדיש, דכל שיש שם עשרה שכינה שורה עליהם ויכולים לומר דבר שבקדושה, משא"כ בחזרה שאני וכאשר נבאר קמן בעז"ה, מיהו אם היה אחד מהעשרה ישן יש אומרים דבאחד בלבד שוא ישן יכולים לומר קדיש אבל בשנים לא דאין כבוד שמים לצרף שנים ישנים, וי"א שאין לדמות ישן למתפלל לפי שהישן יש בו הסתלקות נשמה קצת ואין קדושה שורה עליו אלא אדרבא קצת טומאה שורה עליו אפילו ישן ביום, לכן אין לצרף אפילו באחד וכן רואי להורות דאפילו באחד ישן לא יאמרו קדיש אלא עד שיקיצו אותו, ואם א"כ להקיצו לא יאמרו:

אות ו  חרש המדבר ואינו שומע, או שומע ואינו מדבר הרי כן כפקחים ומצטרפים לכל דבר שבקדושה אע"פ שאין עונין עמהם, ואפילו אם יש שלש וארבע מאלו כל שיש רוב עונים מצטרפים, חוץ מן החזרה של תפלת י"ח דבעינן תשעה שומעין חזרת ש"ץ ועונין אמן וכאשר יתבאר לקמן, אבל מי שאינו שומע ולא מדבר הרי הוא כשוטה וקטן דאינו מצטרף וזה חרש שדברו בו חכמים בכ"מ, וכן מנודה ואונן אין מצטרפים לכל דבר שבקדושה, אבל עבריין שעבר על גזרת ציבור שגזרו בחרם מאחר שלא נידוהו בפירוש מצרף, והשיכור אם אינו יכול לדבר בפני המלך אינו מצטרף:

אות ז  צריך שיהיו כל העשרה במקום אחד וש"ץ הוא מכללם ג"כ הוא עמהם, אבל מקצתם בחדר זה ומקצתם בחדר זה אינם מצטרפים אע"פ שפתח פתוח ביניהם, ותיבה או בימה שבבית הכנסת שעומד עליה הש"ץ אע"פ שהיא גבוה עשרה טפחים ורחבה הרבה ויש לה מחיצות גבוהים עשרה, והש"ץ מצטרף עמהם ומויאם י"ח, מפני כי התיבה הזאת בטלה לגבי בית הכנסת דעשויה לצורך בית הכנסת היא, והא דבעינן שיהיו כל העשרה במקום אחד כ"ז לענין צירוף, אבל אם יש עשרה במקום אחד שאומרים קדיש או קדושה כל השומע קולם אפילו עומד בבית אחר ואפילו יש בינו לבינם כמה בתים ה"ז עונה עמהם קדיש, ורק שלא יהיה מפסיק בינו לבינם טינוף או עכו"ם, והא דאמרנו דטינוף או עכו"ם מפסיק ואינו עונה היינו אם זה עומד בבית אחר שדינו הוא שאינו מצטרף עמהם, אבל עם עומד במקום אחר אפילו שיש באותו מקום עכו"ם אחד עומד שם ה"ז עונה עם הציבור קדיש וקדושה וכל דבר שבקדושה, וצריך להזהיר העם בזה הדבר שתמיד ימצא עכו"ם עומדין בפתח בית הכנסת למכור שם איזה דבר ובני אדם הולכים במבוי חוץ לפתח אחר העכו"ם ושומעין קדיש וכיוצא דאין לענות, ורק אם נכנס העכו"ם בתוך בית הכנסת לא אכפת לן בזה וכל הציבור שהם בתוך ביהכנ"ס עונין כל דבר שבקדושה אפילו אותם העודים אחרי העכו"ם:

אות ח  קדיש שתפסו מעומד כגון קדיש שאחר העמידה, ואחר ההלל, שהיה עומד בתחילתו ישאר עומד עד אחר עניית איש"ר כולה, וכן יש ליזהר בכל הקדישים שמזדמן שהוא היה יושב כשהתחילו בקדיש ועבר זקן או ת"ח וקם מפניהם שישאר עומד עד אחר עניית איש"ר, מאחר שכבר עמד חשיב תפסו מעומד:

אות ט  כשם שצריך להזהר מברכה שאינה צריכה כך יזהר שלא להרבות בקדישים, מיהו אם למד תורה שבכתב ורוצה לומר קדיש יהא שלמא, ואח"כ למד תורה שבע"פ ואומר קדיש על ישראל או להפך לית לן בה שאין בזה מרבה בקדישים, ולכך נוהגים פה עירינו לומר כל יום אחר קביעות תורה שבע"פ קדיש על ישראל ואח"כ לומדים תהלים ואומרים קדיש יהא שלמא, וכן עושים בליל חג השבועות והו"ר, ושמעתי שגם בעה"ק מנהגם לומר בשתי לילות הנז' קדיש אחר תורה שבכתב, וקדיש אחר תורה שבע"פ:

אות י  כשם שאסור לעבור לפני המתפלל כך אסור לעבור לפני האומר קדיש כמ"ש בברכ"י ועיין מנחת אהרן דף ס"א ע"ג, מיהו נראה אם הגיע האומר קדיש לעל ישראל ויש לזה צורך לעבור לפניו שרי, וכן אנחנו נוהגים:

אות יא  יהא שמיה רבה מברך הוא תרגום של יהי שמו הגדול מבורך, לכן ימשוך מלת מברך עם מלת רבה ויאמר מברך הבי"ת בקמ"ץ והרי"ש בפתח, שאז פירושו כאלו מבורך וכנז' באחרונים, ויאמר תי"ו ראשונה של תשבחתא בחיר"ק, גם כשיאמר לעלם לעלמי עלמיא ימשוך מלת יתברך עם מלת עלמייא שלא יפסיק בין עלמייא למלת יתברך, ועיין מג"א סי ס"ו סק"ו שלא יפסיק בין עלמייא למלת יתברך, ועיין מג"א סי' ס"ו סק"ו ומאמר מרדכי סי' נ"ו סק" ו וש"ץ דף פ"ד ע"ד, גם יזהר העונה קדיש להפסיק מעט בין אמן ובין יהא שמיה רבה כי אמן זה קאי אדלעיל, ומתחיל השבח מן יהא שמיה, ויזהר העונה קדיש לענות בכל כוחו ר"ל בכל כונתו, וגם ירים קולו מעט, אבל לא ירים יותר מקול האומר קדיש, כדין העונה אמן שאינו רשאי להגביה קולו יותר מן המברך וכנז' בחס"ל, ועניית קדיש קודמת לעניית קדושה אם באים לשומע ביחד, אבל אם כבר התחיל לענות קדושה לא יפסיק לענות קדיש, וכן אם כבר שמע קדישש אחד וענה, אבל קדושה עדיין לא שמע באותו היום דבזה עניית קדושה קדים כדי שיצא י"ח קדיש וקדושה וכנז' בחס"ל, ואם שנים אומרים קדיש וזה מקדים וזה מאחר יענה אחר המקדים:

אות יב  כפי דברי רבינו האר"י ז"ל קדיש דקודם הודו וקודם יוצר, ושל אחר העמידה קודם אשרי, ושל קודם תפלה לדוד, ושל קודם פטום הקטורת, וכל חמשה אלו חובה הם ואין הקטן יוכל לאומרם לבדו אלא צריך גדול להוציא הציבור י"ח, וקדיש שקודם עלינו לשבח שאומרים אחר תנא דבי אליהו זה נקרא קדיש יתום שחז"ל תקנו זה לאומרו היתומים, ואינו מכלל חמשה קדישים הנז' שנתקנו לצורך העולמות, אלא זה הקדיש הוא בעולם העשיה שיש תועלת לנפטר אם יאמר אותו בנו תוך י"ב חודש, וגם בכל יום יארציט, ויש בו ב' תועליות הא' להצילו מדין גיהנם, והב' להכניסו לג"ע ולהעלותו ממדרגה למדרגה, לכך אומרים אותו היתומים תוך י"ב חודש, וגם ביום יארצייט בכל שנה ושנה, וכך היה נוהג רבינו האר"י זיע"א לומר קדיש בתרא זה בכל שנה שנפטר בו אביו בין בשחרית בין בערבית וכנז' בס' הכונות ע"ש, ומצאתי כתוב בספר כ"מ כ"י שיאמר היתום בלחש הן בתוך י"ב חודש הן ביום יארצייט בכל שנה קודם קדיש זה פסוקים מאלפ"א בית"א המתחילים באותיות שם אביו או אמו שאומר קדיש זה בעדם, וכנגד כל אות משמותם יאמר פסוק אחד דוקא בלחש וערב לי טעמו, וכן ראוי לעשות דמסתברא מלתא ואין בזה הפסד:

אות יג  פה עירנו יע"א נהגו לומר בקדיש בתרא זה הן בשחרית הן בערבית רבנן ברכו את ה' המבורך, אך בעה"ק תוב"ב לא נהגו לומר רבנן, והקהילות כל א' יעשה כמנהגו בזה, ובסה"ק רב פעלים עשיתי בס"ד טעם לאמירת רבנן הן כאן, הן קודם ברכת התורה בעליית ס"ת:

אות יד  כתב הגאון חיד"א בשיו"ב סי' שע"ו סק"ח לפי מ"ש רבינו האר"י זצ"ל דהקדיש מועיל ג"כ להעלות נשמתו נראה שיאמר קדיש כל י"ב חודש, אלא מפני ההמון יפחית שבוע אחרון כמ"ש הרב כנה"ג סי' ת"ג דכיון דחשו שלא יאמרו משפט רשעים בגיהנם י"ב חודש כל שמחסר מן י"ב חודש סגי עכ"ל, ופה עירינו בגדאד נהגו בכך ובסיום י"א חודש עושים לימוד יותר והולכים על הקבר וקורין יום זה שנה החסרה ופוסקין אח"ז שבוע אחד בתחלת חודש הי"ב והגם דהרב ז"ל כתב דפוסקין בשבוע אחרון של חודש י"א, לא אכפת שזה הכל שוה, וכל זה הוא לפסוק מן הקדישים שאומרים היתומים, אבל קדיש שאחר הלימוד שאומר כל אדם גם הם יאמרו: גם יש מנהג פה עינינו שאם חל יום יארצייט באמצע השבוע, מתחילין היתומים לומר הקדישים מליל שבת הקודם דהיינו מתפילת ערבית של שבת עד סוף מנחה של יום יארצייט ואם חל יום יארצייט ביום שבת מתחילין מערבית של שבת הקודם, ואומרים כל השבוע עד סוף שבת שניה שהוא יום יארצייט, ומנהג זה הובא בשלמי ציבור דף ק"ץ ע"ב אבל מספר הכונות נראה להדיא שלא היה רבינו האר"י ז"ל אומר קדיש על אביו אלא רק ביום אחד של יארצייט בלילה וביום, ודע כי משמעות יארצייט הוא יום הפטירה בלשון אשכנז, וגם הספרדים הורגלו לקרוא אותו בשם זה בספריהם, ואין בזה ר"ת או רמז אחר כמו שחושבין העולם:

אות טו  בענין הנפטר בלא זרע או שבנו קטן ושוכרים אחד שיאמר בעבורו קדיש נשאלתי בסה"ק רב פעלים אי מהני בכה"ג וכתבתי בס"ד שם כי כן מצאתי כתוב שהובא בית יוסף בסוף חלק יו"ד משמע שהיה להם מנהג קדמון לשכור אדם לומר קדישבשביל נפש הנפטר, וכן מוכח נמי מתשובת מהריק"ו ז"ל שורש מ"ד יע"ש, ועיין ס' חיים ביד סי' קי"ד מ"ש טעם למנהג עוב"י אמיר יע"א ליתן קדיש בתרא שאומרים קודם עלינו לשבח להרב המורה שבעיר ע"ש, ובספר כסא אליהו דפוס ק"ק ירושלים ת"ו כתב בתיקון של תענית יביא אחרים להתענות עמו ע"ש, וכתבתי שעכ"פ זה האומר קדיש בעד מתים זרים ממנו, יאמר כל יום בסוף היום בקשה זו יהר"מ וכו' שתחוס ותחמול ותרחם ברוב רחמיך וחסדיך על נר"ן של פב"פ, ולמען הקדישים שאמרתי אני עבדך היום הזה תבטל כל המקטרגים והמשטינים, ויעמדו מליצי יושר להמליץ טוב על נפשו רוחו ונשמתו, ותלוה אליהם השלום וישבו במנוחת שלום השקט ובטח ותגביר חסדיך על מדת הדין ויתמתקו הגבורות הקשות על ידי פלא העליון שהוא חסדים גדולים ורחמים גמורים יהו לרצון וגו': אות טז בסה"ק רב פעלים נשאלתי בארבעה או חמשה שאומרים קדיש ביחד ואחד מהם קולו נמוך ששום אחד מן הציבור אינו שומע קולו אי צריך למימר קדיש עם אותם האומרים קדיש שהציבור שומעין קולם בלבד והבאתי שם דברי הרב אמת ליעקב במשפט הברכות לעולין לס"ת דף כ"ד אות ס' גם הבאתי דברי הרב בנין ציון ס' קכ"ב שפקפק בזה והבאתי עוד עדות הרה"ג חסיד מהר"א מני נר"ו במנהג החסידים בבית אל יכב"ץ שהחזן הוא האומר את הקדיש בכונות ואם יש אחד מן הציבור שיש לו יארצייט ורוצה לומר קדיש יאמר בלחש כדי שלא יערבב הכונה של החזן גם העיד שבספר בפתח הדביר סי' קכ"ה [אינו מצוי אצלינו] ג"כ כתב דלא אכפת בכך ועכ"ז העלתי דלכתחלה לא יעשו כן ומנהג החסידים הנ' שאני משום דלא אפשר בלא"ה: עוד נשאלתי שם בעשרה שלמדו תהלים ורוצים כלם לומר קדיש שאין שום אחד עונה והבאתי דברי הרב בני יאודה עייאש ז"ל סי' ג' והארכתי קצת בזה והעלתי דלכתחילה יזהרו להיות אחד עונה להם הקדיש:

 

  www.shechem.org  מתוך אתר

 

 

 מה יעשה האדם ויזכה ליראת שמיים טהורה

אוצר הזוהר הגדול – 3426 ספרים ומאמרים על כל מקצועות התורה להורדה בחינם  לחצו כאן   רק 640 מגה

   

 

אוצר הזוהר1 |   ספר הזוהר הקדוש  |  פתח אליהו  |   תיקון מ"ח בראשית תמן   |    תיקון מ"ג              

אוצר חכמת הזוהר 2  -104 ספרים |  ספרא  דצניעותא  |    תיקוני הזוהר |    אדרא רבא |    אדרא זוטא 

  | אוצר חכמת הזוהר 3 105-144   |  הערב רב וכל המסתעף |    עלוני "אור הזוהר" 

 ספר "זוהר תהילים" – הורידו ולימדו | זוהר "חוק לישראל" | ספר " שכר ועונש"

 

גילוי דעת- אין בזה משום היתר לגלוש בכל מכשיר עם אינטרנט ללא סינון

הצטרפו היום ללימוד הזוהר היומי  בלחיצה אחת

  הורידו את האפליקציה הכשרה של לימוד הזוהר בחינם

 

 

לאנדרואיד                  לAPPLE  

 

 

 

This email was sent to [email protected] why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences mifal.zohar · בית שמש, ישראל · בית שמש 9908188 · Israel

Walla! Mail – Get your free unlimited mail today

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*