עלון
היכל הזוהר
בְּסִפְרָא דָּא יִפְּקוּן מִן גָלוּתָא בְּרַחֲמֵי
הָעוֹלָם מֵכִין עַצְמוֹ לַגְּאֻלָּה הַשְׁלֵמָה, כְּמוֹ שֶׁהִבְטִיחַ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ לְרַשְׁבִּ"י – "בְּסִפְרָא דָּא יִפְּקוּן מִן גָלוּתָא בְּרַחֲמֵי". וּבִזְכוּת מְזַכֵּי הָרַבִּים יֻשְׁפַּע שֶׁפַע רַב בְּכָל הָעוֹלָמוֹת וְנִזְכֶּה לַהַבְטָחוֹת הַגְּדוֹלוֹת שֶׁל הָרַשְׁבִּ"י (בְּזֹהַר תְּרוּמָה קכ"ח:) –
אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי זיע"א: מֵעִיד אֲנִי עָלַי שָׁמַיִם וָאָרֶץ, שֶׁכָּל הַמְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים וּמַחְזִירָן לְמוּטָב [שֶׁזֶּה נַעֲשֶׂה עַל יְדֵי הֲפָצַת הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ] מִתְעַלֶּה בְּשָׁלֹשׁ מַעֲלוֹת, מַה שֶּׁאֵין כָּל אָדָם זוֹכֶה לָזֶה – כּוֹפֶה אֶת מַלְכוּת הָרִשְׁעָה. – עוֹשֶׂה נַחַת רוּחַ וְעִלּוּי לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. – מַעֲמִיד אֶת כָּל הָעוֹלָם שֶׁלֹּא יֵחָרֵב, וּמַרְבֶּה שָׁלוֹם.
וְעַל זֶה מַבְטִיחַ לוֹ הָרַשְׁבִּ"י: זוֹכֶה לִרְאוֹת בָּנִים לְבָנָיו. – זוֹכֶה לַעֲשִׁירוּת בָּעוֹלָם הַזֶּה. – זוֹכֶה לְעוֹלָם הַבָּא. – אֵין שׁוּם אֶחָד שֶׁיָּכוֹל לְהַזִּיק וּלְהָרַע לוֹ. – נִכְנַס לִשְׁנֵים עָשָׂר שַׁעֲרֵי גַּן עֵדֶן – וְאֵין מוֹחֶה בְּיָדוֹ. – מַשְׁפִּיעִים עָלָיו שֶׁפַע בְּרָכָה וְהַצְלָחָה לוֹ בְּכָל עִנְיָנִים לוֹ וּלְזַרְעוֹ עַד סוֹף כָּל הַדּוֹרוֹת. – הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְהָרַשְׁבִּ"י מְבָרְכִים אוֹתָם בְּכָל הַבְּרָכוֹת שֶׁנִּתְבָּרֵךְ בָּהֶם אַבְרָהָם אָבִינוּ, שֶׁגַּם הוּא קֵרֵב אֶת כֻּלָּם לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. – הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא קוֹרֵא לְאַרְבַּע מַחֲנוֹת מַלְאָכִים עֶלְיוֹנִים וּמְלַוִּים אוֹתוֹ, וְנִכְנַס לְשִׁבְעִים עוֹלָמוֹת גְּנוּזִים (גִּימַטְרִיָּא "סוֹד"), שֶׁלֹּא זוֹכֶה בָּהֶם שׁוּם אָדָם אַחֵר – וּמְיֻחָדִים רַק לוֹ.
וּנְסַפֵּר סִפּוּר נוֹרָא מִגֹּדֶל הַזְּכוּת שֶׁל מְזַכֵּי הָרַבִּים:
הַמְזַכֶּה אֶת הָרַבִּים הוּא הַיַּחְסָן הֲכִי הַגָּדוֹל בַּשָּׁמַיִם
בְּסֵפֶר יִשְׂמַח מֹשֶׁה עה"ת בַּהַקְדָּמָה בְּקֻנְטְרֵס תְּהִלָּה לְמֹשֶׁה (דַּף י"א ע"ב), וְזֶה לְשׁוֹן קָדְשׁוֹ: מְבֹאָר בְּזֹהַר תְּרוּמָה (דַּף קכ"ח ע"ב), הַהוּא זַכָּאָה בָּעֵי לְמִרְדָּף בָּתַר חַיָיבַאָ[א] וְכוּ' [מִי שֶׁהוּא זַכַּאי, צָרִיךְ לִרְדֹּף אַחַר הָאֲנָשִׁים הַחַיָּבִים] בְּגִין דִּיְחַשֵּׁב לֵיה כְּאִלּוּ הוּא בָּרָא לֵיה וְדָא אִיהוּ שְׁבָחָא דְיִסְתַּלֵק בֵיה יְקָרֵא דקב"ה יַתִּיר מִשְבָחָא אַחֲרָא וְכוּ' וְעַל דָּא בְּאַהֲרֹן וְרַבִּים הֵשִׁיב מֵעָוֹן וְכָתוּב בְּרִיתִי הָיְתָה אִתּוֹ הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם (ועיי"ש בד' קכ"ט ע"א) כַּמָּה הִפְלִיגוּ שָׁם כַּמָּה גְּדוֹלִים זְכוּת הַצַּדִּיקִים שֶׁמַּחְזִירִים רְשָׁעִים בִּתְשׁוּבָה.
כֵּן שָׁמַעְתִּי מאדמו"ח ז"ל אֲשֶׁר סִפֵּר לוֹ מוזלל"ה אֵיךְ שֶׁפַּעַם אַחַת נִפְגְּשׁוּ בָּעוֹלָם הָעֶלְיוֹן רש"י ז"ל עִם הָרַב הַקָּדוֹשׁ ר' אִיצִיקְל מִדְרָאהאבִּיטְש וְשָׁאַל רש"י ז"ל ר' אִיצִיקְל אֵיזֶה זְכוּת וּמִצְוָה יֵשׁ לוֹ לִבְנוֹ הָרַב הַקָּדוֹשׁ ר' מִיכְל הַמַּגִּיד מֵישָׁרִים מִזְלָאטְשוֹב, מַה שֶׁשּׁוֹמֵעַ שֶׁמַּרְעִישִׁין בְּכָל הָעוֹלָמוֹת עִם בְּנוֹ הָרַב הַנַּ"ל, וְהֵשִׁיב לוֹ רַבִּי אִיצִיקְל הַנַּ"ל, אֵיךְ שֶׁלּוֹמֵד תּוֹרָה לִשְׁמָהּ, וְלֹא נִתְקָרְרָה דַּעְתּוֹ שֶׁל רש"י ז"ל, וְאָמַר לוֹ עוֹד, שֶׁבְּנוֹ הִרְבָּה לְסַגֵּף אֶת עַצְמוֹ בְּתַּעֲנִיתִים וְסִגּוּפִים, וְגַם בָּהּ לֹא נִתְקָרְרָה דַּעְתּוֹ הַקְּדוֹשָׁה, וְאָמַר לוֹ עוֹד אֲשֶׁר הִרְבָּה בגמ"ח וּצְדָקָה, וּפִזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים וְכַדּוֹמֶה, וְעוֹד לֹא נִתְקָרְרָה דַּעְתּוֹ שׁוּב אָמַר לוֹ שֶׁרַבִּים הֵשִׁיב מֵעָוֹן וְעָשָׂה הַרְבֵּה בַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה בָּעוֹלָם, וּבָזֶה נָחָה וְשָׁקְטָה דַּעְתּוֹ שֶׁל רש"י ז"ל, וְנָחָה דַּעְתּוֹ הַקְּדוֹשָׁה מַה שֶׁמַּרְעִישִׁים אֹתוֹ כָּל הַפָּמַלְיָא שֶׁל מַעְלָה עכ"ל.
מוּבָן כִּי מַעֲשֶׂה כָּזֹאת לֹא יוּכַל לְסַפֵּר אֲשֶׁר עֵינֵי בָּשָׂר לוֹ וְאַךְ לְאָדָם אֲשֶׁר עֵינָיו מְשׁוֹטְטוֹת בְּעוֹלָמוֹת עֶלְיוֹנִים שׁוֹמֵעַ וְרוֹאֶה מַה שֶׁלֹּא יִשָּׁמַע לְזוּלָתוֹ יוּכַל לְסַפֵּר כָּזֹאת.
מִזֶּה יְכוֹלִים לְהָבִין אֵיזֶה זְכוּת גָּדוֹל הוּא לְאֵלּוּ שֶׁלּוֹמְדִים זוֹהַר הַקָּדוֹשׁ, וְכָל הַפַּמַלְיָא שֶׁל מַעְלָה מְדַבְּרִים מֵהֶם, שֶׁבִּזְכוּתָם נִצּוֹלִים כָּל עַם יִשְׂרָאֵל מִכָּל מִינֵי גְּזֵרוֹת קָשׁוֹת וְרָעוֹת, וּמְקָרְבִין הַגְּאֻלָּה בְּרַחֲמִים, שֶׁנִּזְכֶּה בְּקָרוֹב לִרְאוֹתָהּ.
מיהו שיזכה להיכנס להיכל הזוהר???
השם יתברך מחפש האם יש מישהו שאיכפת לו כבוד שמים, ואומר: "אֵין עֹשֵׂה טוֹב אֵין גַּם אֶחָד"
תהילים (פרק יד ב) יְדוָד מִשָּׁמַיִם הִשְׁקִיף עַל בְּנֵי אָדָם לִרְאוֹת הֲיֵשׁ מַשְׂכִּיל דֹּרֵשׁ אֶת אֱלֹקִים. (ג) הַכֹּל סָר יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ אֵין עֹשֵׂה טוֹב אֵין גַּם אֶחָד.
זוהר בראשית (פרשת חיי שרה דף קל ע"ב): בֹּא רְאֵה, אַשְׁרֵי הַצַּדִּיקִים שֶׁנִּגְנְזוּ לָהֶם כַּמָּה טוֹבוֹת לָעוֹלָם הַהוּא, וְאֵין מָקוֹם פְּנימִי בְּכָל אוֹתָם כְּאוֹתָם שֶׁיּוֹדְעִים אֶת סוֹד רִבּוֹנָם וְיוֹדְעִים לִדְבֹּק בָּהֶם בְּכָל יוֹם. עַל אֵלּוּ כָּתוּב (ישעיה סד) עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹהִים זוּלָתְךְ יַעֲשֶׂה לִמְחַכֵּה לוֹ.
מַה זֶּה לִמְחַכֵּה לוֹ? כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (איוב לב) חִכָּה אֶת אִיּוֹב בִּדְבָרִים. וְאֵלּוּ הֵם שֶׁדּוֹחֲקִים לְדָבָר שֶׁל חָכְמָה וּמְדַיְּקִים אוֹתָהּ וּמְחַכִּים לָדַעַת אֶת בֵּרוּר הַדָּבָר, וְהֵם מֻכָּרִים לְרִבּוֹנָם. אֵלּוּ הֵם שֶׁרִבּוֹנָם מִשְׁתַּבֵּחַ בָּהֶם בְּכָל יוֹם. אֵלּוּ הֵם שֶׁנִּכְנָסִים בֵּין עֶלְיוֹנִים קְדוֹשִׁים, וְאֵלּוּ נִכְנָסִים בְּכָל הַשְּׁעָרִים שֶׁלְּמַעְלָה, וְאֵין מִי שֶׁיִּמְחֶה בְיָדָם. אַשְׁרֵי חֶלְקָם בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא.
שר התורה הוא השר של היכל "עצם השמים" הנקרא "היכל זוהר" שם המלאך הממונה על התורה "יופיא"ל" בגימטריה "קבלה"
זוהר שמות (פרשת פקודי דף רמ"ז ע"ב): הַאי חֵיוָתָא יוֹפִיאֵ"ל שְׁמֵיהּ[ב], וְאִיהִי קַיְּימָא בְּכָל רָזֵי דְּחָכְמְתָא, לְכָל אִינּוּן מַפְתְּחָאן דְּחָכְמְתָא קַיְימִין בֵּיהּ.
הַחַיָּה הַזּוֹ שְׁמָהּ יוֹפִיאֵ"ל, וְהִיא עוֹמֶדֶת בְּכָל סוֹדוֹת הַחָכְמָה, לְכָל אוֹתָם מַפְתְּחוֹת שֶׁל הַחָכְמָה עוֹמְדִים בָּהּ.
[פירוש זיו הזוהר: זה המלאך הוא השר של ההיכל עצם השמים ונקרא גם כן "היכל זוהר" והרמ"ז זי"ע כתב כאן רמז שהשם "יופיא"ל" בגימטריה "קבלה", (וראה אור הזוהר)]
הַחַיָּה הַזּוֹ עוֹמֶדֶת לִתְבֹּעַ שָׂכָר מֵעִם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, לָתֵת לְכָל אוֹתָם שֶׁרוֹדְפִים אַחַר בַּעֲלֵי הַחָכְמָה, וַאֲפִלּוּ מִכָּל אָדָם וְלוֹמְדֵי חָכְמָה לָדַעַת אֶת רִבּוֹנָם, וְאוֹתוֹ שָׂכָר שֶׁנּוֹתֵן לִבְנֵי אָדָם שֶׁרוֹדְפִים אַחַר הַחָכְמָה לְהַכִּיר אֶת רִבּוֹנָם.
שֶׁכְּשֶׁיּוֹצֵא אָדָם מִן הָעוֹלָם הַזֶּה, הַחַיָּה הַזּוֹ יוֹצֵאת עַל אַרְבָּעָה שְׂרָפִים מְעוֹפְפִים וְטָסָה לְפָנָיו, וְלֹא נוֹתֶנֶת לְכָל אוֹתָם שׁוֹמְרֵי הַחֻקִּים שֶׁבַּצַּד הָאַחֵר לִקְרַב אֵלָיו, וְכַמָּה הֵם שְׁלִיחִים שֶׁל שָׁלוֹם סְבִיבוֹ. וְהַשְּׂרָפִים הַלָּלוּ כְּשֶׁנּוֹסְעִים וְנִרְאִים, נִכְנָעִים אוֹתָם שְׂרָפִים נְחָשִׁים שֶׁיּוֹצְאִים מֵאוֹתוֹ נָחָשׁ שֶׁגָּרַם מָוֶת לְכָל הָעוֹלָם.
הַחַיָּה הַקְּדוֹשָׁה הַזּוֹ עוֹמֶדֶת כְּשֶׁנְּשָׁמָה עוֹלָה וּמַגִּיעָה אֵלֶיהָ, וְאָז שׁוֹאֶלֶת אוֹתָהּ בְּסוֹד הַחָכְמָה שֶׁל אֲדוֹנוֹ, וּכְפִי אוֹתָהּ הַחָכְמָה שֶׁרָדַף אַחֲרֶיהָ וְהִשִּׂיג (בה) – כָּךְ נוֹתְנִים לוֹ שְׂכָרוֹ. וְאִם יָכֹל לְהַשִּׂיג וְלֹא הִשִּׂיג – דּוֹחִים אוֹתוֹ הַחוּצָה, וְלֹא נִכְנֶסֶת, וְעוֹמֶדֶת תַּחַת אוֹתוֹ הַהֵיכָל בְּבוּשָׁה. [פירוש בזיו הזוהר: זה ההיכל של אותו המלאך יופיא"ל והוא ההיכל עצם השמים "היכל זוהר", ] וּכְשֶׁמְּרִימִים כַּנְפֵיהֶם הַשְּׂרָפִים הַלָּלוּ שֶׁתַּחְתֶּיהָ, אָז כֻּלָּם מַכִּים בְּכַנְפֵיהֶם וְשׂוֹרְפִים אוֹתָהּ, וְנִשְׂרֶפֶת וְלֹא נִשְׂרֶפֶת, וְעוֹמֶדֶת וְלֹא עוֹמֶדֶת, וְכָךְ נִדּוֹנֵית בְּכָל יוֹם, מְאִירָה וְלֹא מְאִירָה.
וְאַף עַל גַּב שֶׁיֵּשׁ לָהּ מַעֲשִׂים טוֹבִים, מִשּׁוּם שֶׁאֵין שָׂכָר בְּאוֹתוֹ הָעוֹלָם כְּמוֹ אוֹתָם שֶׁמִּשְׁתַּדְּלִים בַּחָכְמָה לְהִסְתַּכֵּל בִּכְבוֹד רִבּוֹנָם, וְאֵין שִׁעוּר לַשָּׂכָר שֶׁל אוֹתָם שֶׁיּוֹדְעִים הַחָכְמָה לְהִסְתַּכֵּל בִּכְבוֹד רִבּוֹנָם. אַשְׁרֵי חֶלְקָם בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא, שֶׁכָּתוּב (משלי ג) אַשְׁרֵי אָדָם מָצָא חָכְמָה וְאָדָם יָפִיק תְּבוּנָה.
א) מִי שֶׁלֹּא עָסַק בְּחָכְמָה זוֹ בִּזְמַן עֲלִיַּת נִשְׁמָתוֹ לְמַעְלָה אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ כַּמָּה תּוֹרָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, זֶה הַמַּלְאָךְ הַגָּדוֹל [יוֹפִיאֵ"ל] דּוֹחֶה אוֹתוֹ לַחוּץ וְהַשְּׂרָפִים אֲשֶׁר תַּחְתָּיו שֶׁהֵם כֻּלָּם בַּעֲלֵי שֵׁשׁ כְּנָפַיִם שׂוֹרְפִים אוֹתוֹ בְּהַבְלֵי כַּנְפֵיהֶם וְהוּא חוֹזֵר
וְקֹדֶם שֶׁיּוֹרֶדֶת הַנְּשָׁמָה מֵעוֹלָם הָעֶלְיוֹן לְהַאי עָלְמָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַשְׁבִּיעַ אוֹתָהּ לַעֲסֹק בְּרָזֵי דְּאוֹרַיְתָא כִּדְאִיתָא בַּזֹּהַר פָּרָשַׁת תְּרוּמָה (דַּף קסא) בְּדִבּוּר הַמַּתְחִיל דִּזְמִינוּן לְנַחְתָּא בְּהַאי עָלְמָא וְכוּ' הֲרֵי לְךָ בְּפֵרוּשׁ מִדִּבְרֵי הַזֹּהַר שֶׁתַּכְלִית בְּרִיאַת הָאָדָם כְּדֵי שֶׁיִּלְמַד הַחָכְמָה הַזֹּאת וְקֹדֶם בִּיאַת הַנְּשָׁמָה לָעוֹלָם הַזֶּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַשְׁבִּיעַ הַנְּשָׁמָה לַעֲסֹק בְּהַאי עָלְמָא בְּרָזֵי דְּהֵימָנוּתָא בְּרָזֵי דְּאוֹרָיְתָא גַּם בִּיצִיאַת הַנְּשָׁמָה לָעוֹלָם הַבָּא אֵינָהּ יְכוֹלָה לְהַשִּׂיג לְאוֹר עֶלְיוֹן לְמַעְלָה אֶל מְקוֹם הֲרָמָתָהּ אֲשֶׁר שָׁם אָהֳלוֹ מִתְּחִלָּה לַחֲזוֹת בְּנֹעַם הֲוָיָה פְּנֵי מֶלֶךְ חַיִּים אִם לֹא בְּהִתְעַסְּקוּת הַחָכְמָה הַזֹּאת חֲזִי מַה שֶׁהִזְהִיר לָנוּ הָרַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בַּזֹּהַר פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי (דַּף רמז) הַאי חַיּוּתָא וְכוּ', וּמִי שֶׁלֹּא עָסַק בְּחָכְמָה זוֹ בִּזְמַן עֲלִיַּת נִשְׁמָתוֹ לְמַעְלָה אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ כַּמָּה תּוֹרָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים זֶה הַמַּלְאָךְ הַגָּדוֹל [יוֹפִיאֵ"ל] דּוֹחֶה אוֹתוֹ לַחוּץ וְהַשְּׂרָפִים אֲשֶׁר תַּחְתָּיו שֶׁהֵם כֻּלָּם בַּעֲלֵי שֵׁשׁ כְּנָפַיִם שׂוֹרְפִים אוֹתוֹ בְּהַבְלֵי כַּנְפֵיהֶם וְהוּא חוֹזֵר וּמִתְחַדֵּשׁ וְחוֹזְרִים וְשׂוֹרְפִים אוֹתוֹ עַד שֶׁמִּתְגַּלְגְּלִין רַחֲמָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עָלָיו וְחוֹזֵר וּבוֹרְאוֹ פַּעַם אַחֶרֶת וְהֵם הַנְּשָׁמוֹת הַחוֹשְׁקִין בְּחָכְמָה זוֹ מִפְּנֵי שֶׁלָּקוּ מִקֹּדֶם לָכֵן רוֹדְפִים אַחַר חָכְמָה זֹאת כְּמַאן דְּרָדֵיף בְּתָר חַיִּים אַף עַל גַּב דְּאִיהוּ לֹא חָזוּ מַזָּלַיְהוּ חֲזֵי.
(וַיַּקְהֵל משֶׁה דַּף ה: אור הזוהר דף 161)
וּמִי שֶׁלֹּא עָסַק בְּחָכְמַת הָאֱמֶת וְלֹא רָצָה לִלְמֹד אוֹתָהּ, בְּשָׁעָה שֶׁנִּשְׁמָתוֹ רוֹצָה לַעֲלוֹת בְּגַן עֵדֶן, דּוֹחִין אוֹתָהּ מִשָּׁם בְּבִזָּיוֹן, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ בַּזֹּהַר שִׁיר הַשִּׁירִים: זַכָּאִין כָּל אִינוּן דְּמִשְׁתַּדְּלֵי בְּאוֹרַיְיתָא, לְמִנְדַע בְּחָכְמְתָא דְמָארֵיהוֹן, וְאִינוּן יָדְעֵי וּמִסְתַּכְּלִין בְּרָזִין עִילָּאִין. בְּגִין דְּכַד בַּר נָשׁ נָפֵיק מֵהַאי עָלְמָא, בְּהָא אִסְתַּלְּקוּ מִנֵּיהּ כָּל דִּינִין דְּעָלְמָא. וְלָא עוֹד, אֶלָּא דְּפָתְחִין לֵיהּ תְּלֵיסַר תַּרְעֵי דְרָזֵי דַּאֲפַרְסְמוֹנָא דַכְיָא, דְּחָכְמְתָא עִילָּאָה תַּלְיָיא בְּהוּ כוּ'. אִם לֹא תֵדְעִי לָךְ הַיָּפָה בַּנָּשִׁים, צְאִי לָךְ אִם אַנְתְּ אַתְיָא בְּלָא יְדִיעָה, וְלָא אִסְתַּכְּלַת בְּחָכְמְתָא, עַד דְּלָא תֵיעוֹל הָכָא, וְלָא יְדַעְתְּ בְּרָזִין דְעַלְמָא עִילָּאָה, צְאִי לָךְ, לֵית אַנְתְּ כְּדַי לְמֵיעַל. עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.
וְלֹא עוֹד אֲפִלּוּ יֵשׁ בְּיָדוֹ כָּל מַעֲשִׂים הַטּוֹבִים שֶׁבָּעוֹלָם הַשְּׂרָפִים בַּעֲלֵי שֵׁשׁ כְּנָפַיִם שׂוֹרְפִים אֶת נִשְׁמָתוֹ בְּכָל יוֹם וְיוֹם, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ בַּזֹּהַר (פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי רמז:): זֶה לְשׁוֹנוֹ הַאי חֵיוָתָא קַדִּישָׁא קַיְּימָא כַּד נִשְׁמְתָא סַלְּקָא וּמָטָאת לְגַבֵּיהּ, כְּדֵין שָׁאַל לָהּ בְּרָזָא דְּחָכְמְתָא דְּמָארֵיהּ, וּכְפוּם הַהִיא חָכְמְתָא דְּרָדִיף אֲבַתְרָהּ וְאַדְבַּק (סְפָרִים אֲחֵרִים: בה), הָכִי יַהֲבֵי לֵיהּ אַגְרֵיהּ. וְאִי יָכִיל לְאַדְבְּקָא וְלָא אַדְבַּק, דָּחֵי לֵיהּ לְבַר, וְלָא עַיְילָה, וְקַיְּימָא.
(סֵפֶר הַבְּרִית חֵלֶק ב' מַאֲמָר יב פֶּרֶק ה')
הַיוֹדְעִים וּמִסְתַּכְּלִים בַּסּוֹדוֹת הָעֶלְיוֹנִים, מִסְתַּלְּקִים מִמֶּנּוּ כָּל דִּינֵי הָעוֹלָם, וּפּוֹתְחִים לוֹ שְׁלֹשָׁה עָשָׂר שְׁעָרִים שֶׁל סוֹדוֹת אֲפַרְסְמוֹן
זוהר חדש (שיר השירים דף פ"ו ע"ב): אַשְׁרֵיהֶם כָּל אֵלּוּ שֶׁמִּשְׁתַּדְּלִים בַּתּוֹרָה, לָדַעַת אֶת חָכְמַת רִבּוֹנָם, וְהֵם יוֹדְעִים וּמִסְתַּכְּלִים בַּסּוֹדוֹת הָעֶלְיוֹנִים. מִשּׁוּם שֶׁכְּשֶׁאָדָם יוֹצֵא מִן הָעוֹלָם הַזֶּה, בָּזֶה מִסְתַּלְּקִים מִמֶּנּוּ כָּל דִּינֵי הָעוֹלָם. וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁפּוֹתְחִים לוֹ שְׁלֹשָׁה עָשָׂר שְׁעָרִים שֶׁל סוֹדוֹת אֲפַרְסְמוֹן זַךְ, שֶׁהַחָכְמָה הָעֶלְיוֹנָה תְּלוּיָה בָהֶם.
וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חוֹקֵק אוֹתוֹ בְּאוֹתוֹ לְבוּשׁ מַלְכוּת, שֶׁכָּל הַדְּיוֹקְנָאוֹת חֲקוּקִים שָׁם. וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִשְׁתַּעֲשֵׁעַ עִמּוֹ בְּגַן עֵדֶן, וְיוֹרֵשׁ שְׁנֵי עוֹלָמוֹת – הָעוֹלָם הַזֶּה וְהָעוֹלָם הַבָּא.
צָּרִיךְ לוֹ לָאָדָם לָדַעַת לְהִסְתַּכֵּל בְּסוֹד רִבּוֹנוֹ, וְכָל זֶה יִתְבּוֹנֵן אָדָם מִתּוֹךְ סוֹדוֹת הַתּוֹרָה.
הַחָכְמָה שֶׁצָּרִיךְ לוֹ לָאָדָם, אֶחָד – לָדַעַת לְהִסְתַּכֵּל בְּסוֹד רִבּוֹנוֹ. וְאֶחָד – לָדַעַת וּלְהַכִּיר אֶת גּוּפוֹ, וּלְהִוָּדַע מִי הוּא, וְאֵיךְ נִבְרָא, וּמֵאֵיפֹה בָּא, וּלְאֵיפֹה הוֹלֵךְ. וְהַתִּקּוּן שֶׁל הַגּוּף אֵיךְ מִתְתַּקֵּן, וְאֵיךְ הוּא עָתִיד לְהִכָּנֵס לַדִּין לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ שֶׁל הַכֹּל. וְאֶחָד – לָדַעַת וּלְהִסְתַּכֵּל בְּסוֹדוֹת נִשְׁמָתוֹ, מַה הִיא הַנֶּפֶשׁ הַזּוֹ שֶׁבּוֹ, וּמֵאֵיפֹה בָּאָה, וְעַל מָה בָּא בַּגּוּף הַזֶּה שֶׁל טִפָּה סְרוּחָה, שֶׁהַיּוֹם כָּאן וּמָחָר בַּקֶּבֶר. וְאֶחָד – לְהִסְתַּכֵּל בָּעוֹלָם הַזֶּה, וְלָדַעַת אֶת הָעוֹלָם שֶׁהוּא בּוֹ, וְעַל מָה יִתְתַּקֵּן. וְאַחַר כָּךְ בַּסּוֹדוֹת הָעֶלְיוֹנִים שֶׁל הָעוֹלָם שֶׁלְּמַעְלָה, לְהִוָּדַע לְרִבּוֹנוֹ. וְכָל זֶה יִתְבּוֹנֵן אָדָם מִתּוֹךְ סוֹדוֹת הַתּוֹרָה.
כָּל מִי שֶׁהוֹלֵךְ לָעוֹלָם הַהוּא בְּלִי יְדִיעָה, אֲפִלּוּ יֵשׁ בּוֹ מַעֲשִׂים טוֹבִים רַבִּים, מוֹצִיאִים אוֹתוֹ מִכָּל הַשְּׁעָרִים שֶׁל הָעוֹלָם הַהוּא
בֹּא וּרְאֵה, כָּל מִי שֶׁהוֹלֵךְ לָעוֹלָם הַהוּא בְּלִי יְדִיעָה, אֲפִלּוּ יֵשׁ בּוֹ מַעֲשִׂים טוֹבִים רַבִּים, מוֹצִיאִים אוֹתוֹ מִכָּל הַשְּׁעָרִים שֶׁל הָעוֹלָם הַהוּא. צֵא וּרְאֵה מַה כָּתוּב כָּאן, הַגִּידָה לִּי, אֱמֹר לִי סוֹדוֹת הַחָכְמָה הָעֶלְיוֹנָה, אֵיךְ אַתָּה רוֹעֶה וּמַנְהִיג אֶת אוֹתוֹ הָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן, לַמֵּד אוֹתִי סוֹדוֹת הַחָכְמָה שֶׁלֹּא יָדַעְתִּי וְלֹא לָמַדְתִּי עַד כָּאן, כְּדֵי שֶׁלֹּא אֶהְיֶה בְּבוּשָׁה בְּתוֹךְ אוֹתָן הַדְּרָגוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת שֶׁאֲנִי נִכְנָס בֵּינֵיהֶם, שֶׁהֲרֵי עַד כָּאן לֹא הִסְתַּכַּלְתִּי בָהֶם.
אִם אַתָּה בָּא בְּלֹא יְדִיעָה וְלֹא הִסְתַּכַּלְתָּ בַּחָכְמָה, טֶרֶם תִּכָּנֵס לְכָאן, וְלֹא הִכַּרְתָּ אֶת סוֹדוֹת הָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן – צְאִי לָךְ, אֵינְךְ כְּדַאי לְהִכָּנֵס לְכָאן בְּלִי יְדִיעָה
בֹּא וּרְאֵה מַה כָּתוּב, (שיר א) אִם לֹא תֵדְעִי לָךְ הַיָּפָה בַּנָּשִׁים. אִם אַתָּה בָּא בְּלֹא יְדִיעָה וְלֹא הִסְתַּכַּלְתָּ בַּחָכְמָה, טֶרֶם תִּכָּנֵס לְכָאן, וְלֹא הִכַּרְתָּ אֶת סוֹדוֹת הָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן – צְאִי לָךְ, אֵינְךְ כְּדַאי לְהִכָּנֵס לְכָאן בְּלִי יְדִיעָה, צְאִי לָךְ בְּעִקְבֵי הַצּאן, וְתִהְיֶה יוֹדֵעַ תּוֹךְ אוֹתָם עִקְבֵי הַצֹּאן, אֵלּוּ הֵם שֶׁבְּנֵי אָדָם דָּשִׁים אוֹתָם בֶּעָקֵב, וְיוֹדְעִים סוֹדוֹת עֶלְיוֹנִים שֶׁל רִבּוֹנָם, וּבָהֶם תֵּדַע לְהִסְתַּכֵּל וְלָדַעַת. וּרְעִי אֶת גְּדִיֹּתַיִךְ – אֵלּוּ הֵם תִּינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן, הַתִּינוֹקוֹת שֶׁהֵם בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ וְלוֹמְדִים תּוֹרָה. עַל מִשְׁכְּנוֹת הָרֹעִים – עַל אוֹתָם בָּתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת, שֶׁשָּׁם לוֹמְדִים אֶת הַחָכְמָה הָעֶלְיוֹנָה. אַף עַל גַּב שֶׁאֵינָם יוֹדְעִים, אַתָּה תֵדַע מִתּוֹךְ דִּבְרֵי הַחָכְמָה הַלָּלוּ שֶׁאוֹמְרִים.
שאלה?
מה אנחנו צריכים לעשות שמשיח יבוא תיכף ומיד ממש?
זה לשון הזוֹהַר הקדוש פָּרָשַׁת כִּי תֵצֵא (דַּף רפב ע"ב)
לֹא תִּתְעַכֵּב מִלַּעֲשׂוֹת דָּבָר זֶה, לֹא שָׁבוּעַ וְלֹא חוֹדֶשׁ וְלֹא שָׁנָה
אֶלָּא תַּעֲשֶׂה אוֹתוֹ מִיַּד.
אני אומר רק בלשון הקודש כדי שכולם יבינו
[וְעוֹד אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן] וּמָארֵי מַתְנִיתִין, לָא אִשְׁתְּמוֹדְעָן לֵיהּ לְרַעְיָא מְהֵימָנָא. [וְחַכְמֵי הַמִּשְׁנֶה אֵינָם מַכִּירִים אֶת הָרַעֲיָא מְהֵימְנָא בִּהְיוֹתוֹ בְּגָלוּת אָסוּר בְּבֵית הַסּוֹהֵר, וְאָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן לְאֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא] אֵלִיָּהוּ, בְּאוֹמָאָה עֲלָךְ בִּשְׁמָא דִיְהֹוָ"ה, וּבִשְׁמֵיהּ מְפֹרָשׁ, [אֵלִיָּהוּ אֲנִי מַשְׁבִּיעֲךָ בְּשֵׁם הוי"ה וּבִשְׁמוֹ הַמְּפֹרָשׁ שֶׁהוּא הַשֵּׁם מ"ה שבז"א] גַּלֵּי לֵיהּ לְכָל רֵישֵּׁי מָארֵי מַתְנִיתִין, [תְּגַלֶּה אֶת הָרַעֲיָא מְהֵימְנָא בְּסוֹד הַגְּאוּלָה לְכָל רָאשֵׁי חַכְמֵי הַמִּשְׁנֶה,] דְּיִשְׁתְּמוֹדְעוּן לֵיהּ, [שֶׁיַּכִּירוּ אוֹתוֹ עַיִן בְּעַיִן, וַיֵּדְעוּ שֶׁהוּא מֵאִיר אֶת שִׂכְלָם וּמַשְׁפִּיעִים שֶׁפַע חָכְמָה לַהֲבָנַת הַתּוֹרָה,] וְלָא יִתְחַלֵּל יַתִּיר, [וְלֹא יִתְחַלֵּל עוֹד יוֹתֵר בְּגָלוּת] דְּאִתְּמַר בֵּיהּ, (לְגַבֵּי עָלְמָא) (יְשַׁעְיָה נֶגַ ה) [שֶׁעַד עַתָּה נֶאֱמַר בְּמֹשֶׁה] וְהוּא מְחוֹלָל מִפְּשָׁעֵינוּ. [פֵּירוּש שֶׁהוּא מְחוֹלֵל בַגּוֹיִם מֵחֲמַת פְשָׁעֵינוּ, וּמֵעַתָּה יָקֵל הָעֹל מֵעַל צַוָּארוֹ בִּזְכוּת סוֹדוֹת הַתּוֹרָה שְׁחִדַשְׁנוּ עַתָּה, וְעוֹד אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן לְאֵלִיָּהוּ] לֵית לָךְ צוֹרֶךְ לְמֵיטַל רְשׁוּ [אֵין צוֹרֶך לְבַקֵּשׁ רְשׁוּת מֵהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא] דְהָא אֲנָא שְׁלִיחָא דְמָארֵי עָלְמָא, [כִּי אֲנִי הַשְּׁלִיחַ שֶׁל רִבּוֹן הָעוֹלָם] וְיָדַעְנָא דְאִי אַנְתְּ עָבִיד דָּא, [וַאֲנִי יוֹדֵעַ שֶׁאִם אַתָּה תַּעֲשֶׂה זֶה] דְּיוֹדֵי לָךְ קֻדְשָׁא בְרִיךְ הוּא עָלֵיהּ, [שֶׁבְּוַדַּאי יוֹדֶה וְיַסְכִּים עָלָיו הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא] וְיִסְתַּלְּקוּן בְּנָךְ בְּגִינֵיהּ, [וְיִתְעַלּוּ בָּנֶיךָ בִּשְׁבִילוֹ, רָצָה לוֹמַר שֶׁיָּקֵל עֹל הַגָּלוּת מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְקָרָא לְיִשְׂרָאֵל בָּנִים לְאֵלִיָּהוּ, לְפִי שֶׁהוּא בִּיסוֹד עִם הַשְּׁכִינָה, וְהוּא כְּרוּב תַּחְתֶּיהָ, וּבִבְחִינַת זוּ יִשְׂרָאֵל נֶחְשָׁבִים לְבָּנִים לְאֵלִיָּהוּ, (בַּדְּפוּס רִאשׁוֹן קְרִימוּנָא שַׁי"ח, הַנֻּסָּח תַּחַת "וְיִסְתַּלְּקוּן בְּנָךְ" וְיִסְתַּלְּקוּן מִּנָךְ שֶׁפֵּרוּשׁוֹ עַל יָדֶךָ יִתְעַלּוּ)] עֵילָּא וְתַתָּא. [כִּי עַל יְדֵי הָעַלִיָּה לְמַטָּה, יִתְקַשְּׁרוּ בְּשׁוֹרְשָׁם לְמַעְלָה,] וְלָא תִתְעַכָּב לְמֶעְבַּד, [וְלֹא תִּתְעַכֵּב מִלַּעֲשׂוֹת דָּבָר זֶה,] לָא שָׁבוּעַ וְלָא חֹדֶשׁ וְלָא שָׁנָה, אֶלָּא מִיַּד. [לֹא שָׁבוּעַ וְלֹא חוֹדֶשׁ וְלֹא שָׁנָה אֶלָּא תַּעֲשֶׂה אוֹתוֹ מִיַּד, רָצָה לוֹמַר עַל יְדֵי פְּעֻלָּתְךָ לְמַטָּה יִהְיֶה סְעָד וּסְמַךְ קְצָת לְהַשְּׁכִינָה וּלְמֹשֶׁה רַעֲיָא מְהֵימְנָא בִּהְיוֹתָם בְּגָלוּת עִם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל,] (כָּאן חָסֵר) [רְמַ"ק וּמְפָרְשִׁים].
כָּעֵת זָכִינוּ שֶׁתִּתְקַיֵּם בָּנוּ הַבְטָחַת הָרַשְׁבִּ"י עַל יְדֵי אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא זָכוּר לַטּוֹב (תִּיקוּנֵי זוֹהַר תִּיקוּן ו' דַּף כ"ד ע"א) שֶׁבְּדוֹר הָאַחֲרוֹן כָּל יִשְׂרָאֵל יִתְאַחֲדוּ בְּלִימוּד הַזוֹהַר הַקָּדוֹשׁ סְפַרְדִים חֲסִידִים וְלִיטָאִים[ג] שׁוֹמְעִים לְקוֹל ה' חוֹצֵב לַהֲבוֹת אֵשׁ הַנֶּאֱמָרִים עַל יְדֵי כָּל גְּדוֹלֵי וּקְדוֹשֵׁי הַדּוֹרוֹת מְהָאַרִיזַ"ל וְתַלְמִידָיו, הָרַמְחַ"ל, הַגְּרָ"א וְתַלְמִידָיו, הַבַּעַל שֵׁם טוֹב וְתַלְמִידָיו, הָאוֹר הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ, הַחִידָ"א, הַבֶּן אִישׁ חָי וְתַּלְמִידֵיהֶם[ד], רַבִּי יִשְׂרָאֵל סַלַנְטֶר, הַחָפֶץ חַיִּים, וְהֶחַזוֹן אִישׁ, (עַיֵין אוֹר הַזוֹהַר וּבִגְדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל וְהַזוֹהַר בַּאֲרִיכוּת שֶׁהֵבֵאנוּ מִלְמַעְלָה מֵאֶלֶף צַדִּיקִים קְדוֹשִׁים וּטְהוֹרִים) וְלוֹמְדִים זוֹהַר הַקָּדוֹשׁ בְּאַהֲבָה וּבְשִׂמְחָה.
א) אֵין לְאָדָם לְהִפָּטֵר מֵעֵסֶק חַכְמַת הַקַּבָּלָה בְּשׁוּם אוֹפָן וְהוּא עִקַּר תּוֹרַת יִשְׂרָאֵל
מַעְיָן גַּנִּים (פ"א) לְבַּעַל "בְּנֵי יִשָּׂשׂכָר": הִתְנַהֲגוּת הָאָדָם בְּעֵסֶק הַחָכְמָה הָאַמִיתִּית הֲגַם שֶׁלֹּא הִגִּיעַ עַדַין לְמַדְרֵגָה שֶׁיִּהְיֶה רָאוּי לַעֲמוֹד בְּהֵיכַל הַמֶּלֶךְ, עִם כָּל זֶה לֹא פָּטַר עַצְמוֹ מֵעֵסֶק הַחָכְמָה הָאַמִיתִּית, כִּי הִיא הַצְלָחַת הַנֶּפֶשׁ[ה], מַה טוֹב וּמַה נָעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד הֲלֹא הֵמָּה עֵסֶק הָעִיּוּן בְּשַׁ"ס וּפּוֹסְקִים, וְעֵסֶק הָעִיּוּן בְּסוֹדוֹת הַתּוֹרָה חָכְמָה הָאַמִיתִּית חָכְמַת הַקַּבָּלָה… וּבִפְרָט בְּדוֹרוֹתֵּינוּ אֵלֶּה אַחַר הִתְנוֹצְצוּת אוֹרוֹת שֶׁל עוֹלָם הַתִּקּוּן מִשְּׁנַת של"ב וָאֵילָךְ עַל יְדֵי אוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים מָרָן הָאֲרִיזַ"ל הַנִּסְתָּרוֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ כְּמוֹ הַנִּגְלוֹת, וְאֵין לְאָדָם לְהִפָּטֵר מֵעֵסֶק חָכְמַת הַקַּבָּלָה בְּשׁוּם אֹפֶן, וְהוּא עִקַּר תּוֹרַת יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הִגִּיד דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל וְכוּ'. – וְאוֹמֵר אֲנִי הַלְוַאי שֶׁלֹּא הָיוּ מְקִילִין גְּדוֹלֵי הַדּוֹר בְּלִימוּד הַחָכְמָה הַקְּדוֹשָׁה, וְהַלְוַאי הָיוּ מְלַמְּדִים דֶּרֶךְ לְתַלְמִידִים לַעַסוֹק בְּחָכְמָה הַלַּזוּ, אֲזַי בְּוַדַּאי לֹא הָיָה שׁוּם הֲרָמַת רֹאשׁ לְחָכְמוֹת הַחִיצוֹנִיּוֹת וְהָיוּ כָּל הַחֲכָמוֹת נִדָּחִים מִּפָּנֶיהָ כְּמוֹ שֶּׁנִּדְחָה הַחוֹשֶּׁךְ מִפְּנֵי הָאוֹר; אַךְ שֶׁבַּעֲווֹנוֹתֵינוּ גָרְמוּ שֶׁגַּם כַּמָּה וְכַמָּה מַצְדִּיקֵי הַדּוֹר סָגְרוּ אֶת דַּלְתֵּי הַחָכְמָה בִּפְנֵי פִּרְחֵי הַכְּהוּנָה, וְאָמְרוּ שֶׁלֹּא יִלְמְדוּ עַד שֶׁיִּהְיוּ בַּעֲלֵי מַדְרֵגָה וְרוּחַ הַקֹודֶש, הִנֵּה עֲבוּר זֶה נִשְׁאַרְנוּ עֲרוּמִּים מִן הַחָכְמָה הַקְּדוֹשָׁה וְנִתְגַּבֵּר בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים חֲשֵׁכוּת הַחֲכָמוֹת הַחִיצוֹנִיּוֹת הַכְּסִיל בַּחֹשֶׁךְ הוֹלֵךְ, וּבְיָמֵינוּ בִּמְהֵרָה יִתְקַיֵים: וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיָּאֶר לָנוּ. אָכֵּיְ"רָ.
וְכָתַב בְּשַׁעַר יִשָּׂשׂכָר (מַאֲמָר גָל עֵינַי אוֹת י"ח): אַשְׁרֵי הָעָם לוֹמְדֶךָ וְאַשְׁרֵי הָעוֹמְדִים עַל סוֹדֶךָ, לִכְאוֹרָה קָשֶׁה דְּכֵיוָן שֶׁהֵמָּה לוֹמְדֵי"ך לוֹמְדֵי זוֹהַר הַקָּדוֹשׁ, וְכוּ' אֵיךְ קְרָאוּם בְּלָשׁוֹן עַם שֶׁהוּא מַדְרֵגָה פְּחוּתָה כַּנּוֹדָע כוּ', אַךְ מִזֶּה הוּא נִרְאָה שֶׁגַּם אִישׁ פָּשׁוּט שֶׁלֹּא קִדֵּשׁ עַצְמוֹ כָּל כָּךְ בְּמַעֲלוֹת הָרְאוּיִים לִלְמוֹד, מִכָּל מָקוֹם יֻקְרַב אֶל הַחָכְמָה הַהִיא בִּפְרָט בְּסוֹף יוֹמַיָּא אִלֵּין שֶׁבָּזֶה תַּלְיָא הִתְקָרְבוּת הַגְּאוּלָה בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ אָמֵן.
הִנְּנִי לְהוֹדוֹת לַה' שֶׁזָּכִיתִי עוֹד הַפַּעַם לוֹמַר דְּרָשָׁה לַאֲנָשִׁים צַדִּיקִים כָּאֵלוּ שֶׁזָּכוּ לִשְׁמוֹעַ תּוֹרָה מִפִּי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ, וְרַגְלֵיהֶם עָמְדוּ עַל הַר סִינַי, אשר לֹא כָּל אֶחָד זוֹכֶה לַתֹּאַר הַזֶּה.
כֵּן רַבּוֹתַי! מִי שֶׁבָּא לְכָאן הוּא רוֹצֶה לִשְׁמוֹעַ דְּבַר ה' וְאוֹהֵב לִלְמוֹד זוֹהַר הַקָּדוֹשׁ, ועליו קורא הזוֹהַר הַקָּדוֹשׁ: אִינוּן דַּהֲווּ קָיְימֵי בְּטוּרָא דְּסִינַי.
וְזֶה לְשׁוֹן הְזֹהַר בפרשת בְּהַעֲלֹתְךָ (דַּף קנב.): חַכִּימִין עַבְדֵי דְּמַלְכָּא עִלָּאָה, [הַחֲכָמִים שֶׁהֵם עֲבָדִים שֶׁל מֶלֶךְ הָעֶלְיוֹן], אִינּוּן דְּקַיְימוּ בְּטוּרָא דְּסִינַי, [אוֹתָם שֶׁעָמְדוּ עַל הַר סִינַי], לָא מִסְתַּכְּלֵי אֶלָּא בְּנִשְׁמְתָא, דְּאִיהִי עִקָּרָא דְּכֹלָּא אוֹרַיְיתָא מַמָּשׁ וְכוּ' [אֵינָם מִסְתַּכְּלִים אֶלָּא בְּנִשְׁמַת הַתּוֹרָה שֶׁהִיא עִקָּר כָּל הַתּוֹרָה מַמָּשׁ, כְּלוֹמַר שֶׁיּוֹדְעִים שְׁבְּסִיפוּרִים וְגַם בְּגוּפֵי הַתּוֹרָה יֵשׁ פְּנִימִיּוֹת, שֶׁהֵם רָזֵי הַתּוֹרָה וְהַכַּוָּנוֹת שֶׁצָּרִיךְ לְכַוֵון בְּכָל מִצְוָה וּמִצְוָה]. עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. [וְנִכְתַּב בְּצִדוֹ, אָמַר מַּעְתִּיק: מַשְׁמָע אוֹתָם שֶׁאֵינָם יוֹדְעִים סוֹדוֹת הַתּוֹרָה לֹא עָמְדוּ עַל הַר סִינַי]. וּלְזִמְנָא דְאָתֵי, זְמִינִין לְאִסְתַּכְּלָא בְּנִשְׁמְתָא דְנִשְׁמְתָא דְאוֹרַיְיתָא. [וּלְעָתִיד לָבוֹא הֵם עֲתִידִים לְהִסְתַּכֵּל וּלְהִתְבּוֹנֵן בְּנְּשָׁמָה שֶׁל הַנְּשָׁמָה שֶׁל הַתּוֹרָה, כִּי אַחַר תְּחִיַּת הַמֵּתִים עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִדְרוֹשׁ תּוֹרָה חֲדָשָׁה בְּסוֹדוֹת נַעֲלָמִים, מַה שֶׁאִי אֶפְשָׁר בִּזְמַן הַזֶּה לֵידַע מַהוּתָהּ.] (הַבִּיאוּר מֵהַפֵּרוּשׁ מָתוֹק מִדְּבַשׁ).
וְכָךְ כָּתַב הָרַב הַמְּקֻבָּל הָאֱלֹקִי הַגָּאוֹן הַצַּדִּיק רַבִּי יְהוּדָה פְּתַיָּה (יְאוּדָה מֹשֶׁה יְשׁוּעָה פְּתַיָא) זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה, אֲשֶׁר הָרַשְׁבִּ"י זי"ע הִתְגַּלָּה [בחלום לְרַבִּי אַבְרָהָם עַדֶס זי"ע] וְזֵרֵז וּבִקֵּשׁ שֶׁיַדְפִיס אֶת סִפְרוֹ יַיִן הָרֶקַח שֶׁעַל הָאִדְרוֹת הַקְּדוֹשׁוֹת. וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: וְנִרְאֶה לִי בְּבֵאוּר כַּוָּנָתוֹ כִּי בִּתְחִלָּה כְּשֶׁיָּצְאוּ יִשְׂרָאֵל לִקְרַאת הָאֱלֹקִים הָיוּ מִתְיַצְּבִים בְּתַחְתִּית הָהָר וְאַחַר כָּךְ נֶאֱמַר: "וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק", כִּי הָיוּ יְרֵאִים פֶּן תֹּאכְלֵם הָאֵשׁ הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת וְיָמוּתוּ. וְהָיָה מִקְצָת מֵהָעָם שֶׁהָיוּ שָׂשִׂים וּשְׂמֵחִים לִקְרַאת הַשְּׁכִינָה וְלֹא רָצוּ לָזוּז מִמְּקוֹמָם הָרִאשׁוֹן לַעֲמֹד מֵרָחוֹק אֲפִילוּ אִם יָמוּתוּ מַמָּשׁ, וַעֲלֵיהֶם הוּא מַה שֶּׁכָּתוּב בַּזֹּהַר הַנִּזְכַּר "אִינּוּן דְּקַיְימוּ בְּטוּרָא דְּסִינַי", כְּלוֹמַר וְלֹא נָעוּ וְעָמְדוּ מֵרָחוֹק אֶלָּא עָמְדוּ בְּטוּרָא דְּסִינַי מִתְּחִלָּה וְעַד סוֹף, וְלָכֵן הֵם זוֹכִים לְחָכְמַת הָאֱמֶת. וְאוֹתָן הַנְּשָׁמוֹת אֲשֶׁר נָעוּ עִם הָעָם וְעָמְדוּ מֵרָחוֹק, כֵּן הֵם עוֹשִׂים גַּם עַתָּה שֶׁנָּסִים וְעוֹמְדִים מֵרָחוֹק לְחָכְמַת הָאֱמֶת, מִיִּרְאָתָם פֶּן תֹּאכְלֵם הָאֵשׁ הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת.
"בזכותך הגעתי!, לך יש חלק בגאולת העם!"
התבטא פעם צדיק ואמר: בבוא מלך המשיח, עם ישראל נקבצו ובאו לך, ופליטת העם ששים ושמחים, בעת הזאת יתבונן מלך המשיח בעיניו הטהורות יבחן כל אחד ואחד לפי מעשיו, לפתע ירים ידו ויראה באצבעו, כולם ירימו עיניהם בפליאה ויביטו במחזה, אז ישמיע מלך המשיח את קולו ויאמר, בהפנותו אצבע על יהודי מסויים: "בזכותך הגעתי!, לך יש חלק בגאולת העם!". כך יראה על כל יהודי ויהודי שפעל למען ביאתו.
הלואי שנזכה להיות מן הזוכים המאושרים, שהמשיח בכבודו ובעצמו יעיד עלינו – "בזכותך הגעתי".
על כן, יהודים יקרים, תנו לימוד לשם שמים, הקריבו מדקותיכם למען השכינה הקדושה, לעשות נחת רוח ליוצרינו, לגרום לפדות נפשנו, ונלך כולנו כאחד יחד לקבל את אור פני מלך המשיח בב"א.
וכולנו כאחד נזכה שיקויים בנו נבואת הרשב"י "זכאה דרא דהאי אתגליא ביה ובסגולתו "וקראתם דרור" ותחזנה עינינו, בן דוד משיחנו מלך ביופיו יבוא ויגאלינו, ב"עוז" והדר אלוקינו, ובשכר זאת א-ל חי חלקינו, ונחה עליו רוח ה' צורינו מגינינו, יגלה כבוד מלכותך עלינו, ואז ישמח ליבינו, ותגל נפשינו, בישועת מלכינו, אכי"ר.
כעת נכבד את הגאון הצדיק המקובל הרב אדם סיני שליט"א שיש לו בית המדרש לפנימיות התורה וחכמת הקבלה בתל אביב ומפיץ תורת הסולם זיע"א, ואמרנו דרשה בבית המדרש שלו ועוררנו שצריכים לעשות דף היומי בזוהר הקדוש עם פירוש בעל הסולם, וב"ה היו דברים היוצאים מן הלב ונכנסו ללב, והיום כבר יכולים לשמוע כל יום את דף היומי של הסולם בכל העולם כולו. כל אחד יכול כיום לשמוע את תורת האמת, קחו כולכם חלק בתורת האמת, זה מהפכה רוחניות בכל עם ישראל, ומציל את עם ישראל, ומקרב את הגאולה ברחמים, אשרי חלקו ואשרי יולדתו, בכבוד רב!
[א] ) וּבְסֵפֶר הַזֹּהַר רֵישׁ פָּרָשַׁת תְּרוּמָה (קכ"ח ע"ב) הִגְדִּיל לְסַפֵּר בְּשֶׁבַח מִצְוָה זוֹ וְאָמַר, זַכָּאָה בָּעֵי לְמִרְדָּף בְּתָר חיבא ולמקני לֵיהּ באגר שלים וְכוּ' וְדָא אִיהוּ שבחא דיסתלק בֵּיהּ יִקְרָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא יַתִּיר משבחא אָחֳרָא ואסתלקותא דָּא יַתִּיר מכלא וְכוּ', וְעַל דָּא כְּתִיב בְּאַהֲרֹן (מַלְאָכִי פֶּרֶק ב') וְרַבִּים הֵשִׁיב מֵעָוֹן, וּכְתִיב (שָׁם) בְּרִיתִי הָיְתָה אִתּוֹ הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם וְגוֹ', וְאִיהוּ אֶסְתַּלֵּק בִּשְׁלֹשָׁה סלוקין מַה דְּלָא אֶסְתַּלֵּק הֲכִי בַּר נָשׁ אָחֳרָא, וְעַל הַאי בַּר נָשׁ כְּתִיב בְּרִיתִי הָיְתָה אִתּוֹ הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם, וזכי למחמי בנין לבנוי, וזכי בְּהַאי עָלְמָא וזכי לְעָלְמָא דאתי ועאל בתליסר תַּרְעֵי וְלֵית מֵאֵן דימחי בְּיָדֶיהָ, וַעֲלֵיהּ כְּתִיב (תְּהִלִּים קי"ב ב') גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ וְגוֹ', הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עוֹמֶדֶת לָעַד, זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים. כְּדִין מַלְכָּא קַדִּישָׁא בְּרִיךְ לדיוקנא דההוא בַּר נָשׁ בְּכָל ברכאן דבריך לְאַבְרָהָם כַּד עָבַד נפשין דחיביא וְכוּ' וְאִיהוּ עאל לשבעין עָלְמִין גניזין דְּלָא זָכָה בְּהוּ בַּר נָשׁ אָחֳרָא. וְאִלְמָלֵא הוו יָדְעִי בְּנֵי נָשָׁא כַּמָּה תועלתא וְזָכוּ גרמי לצדיקיא וזכאן בגינייהו, הוו אָזְלִי אבתרייהו ורדפי כְּמַאן דרדיף בְּתָר חיין וְכוּ':
[תַּרְגּוּם – בְּסֵפֶר הַזֹּהֵר תְּחִלַּת פָּרָשַׁת תְּרוּמָה אָמַר זַכַּאי צָרִיךְ לִרְדֹּף אַחַר אֲנָשִׁים חַיָּבִים וְלִקְנוֹת אוֹתָם בְּשָׂכָר שָׁלֵם וְזֶה הוּא הַשֶּׁבַח שֶׁיִּתְעַלֶּה בּוֹ כְּבוֹד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹתֵר מִשֶּׁבַח אַחֵר, וַעֲלִיָּה זוֹ הִיא יוֹתֵר מֵהַכֹּל, וְעַל זֶה כָּתוּב בְּאַהֲרֹן, וְרַבִּים הֵשִׁיב מֵעָוֹן. וְכָתוּב בְּרִיתִי הָיְתָה אִתּוֹ הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם, וְאוֹתוֹ בֶּן אָדָם מִתְעַלֶּה בִּשְׁלֹשָׁה עֲלִיּוֹת מַה שֶּׁלֹּא עוֹלֶה כֵּן בֶּן אָדָם אַחֵר. וְעַל בֶּן אָדָם זֶה כָּתוּב בְּרִיתִי הָיְתָה אִתּוֹ הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם וְזוֹכֶה לִרְאוֹת בָּנִים לְבָנָיו וְזוֹכֶה בעוה"ז וְזוֹכֶה לעוה"ב, וְעוֹלֶה בִּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שְׁעָרִים וְאֵין מִי שֶׁיִּמְחֶה בְּיָדוֹ וְעָלָיו כָּתוּב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ. הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עוֹמֶדֶת לָעַד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים, כַּאֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ מְבָרֵךְ לִדְיוֹקָן שֶׁל אוֹתוֹ בֶּן אָדָם מְבָרֵךְ אוֹתוֹ בְּכָל הַבְּרָכוֹת שֶׁבֵּרֵךְ לְאַבְרָהָם כַּאֲשֶׁר עָשָׂה נְפָשׁוֹת לְחַיָּבִים, וְהוּא עוֹלֶה לְשִׁבְעִים עוֹלָמוֹת נֶעֱלָמִים שֶׁלֹּא זָכָה בָּהֶם בֶּן אָדָם אַחֵר, וְאִלּוּ הָיוּ יוֹדְעִים בְּנֵי אָדָם כַּמָּה תּוֹעֶלֶת וּזְכוּת נִמְשָׁךְ לַצַּדִּיקִים וְזוֹכִים בַּעֲבוּרָם, הָיוּ הוֹלְכִים אַחֲרֵיהֶם וְרוֹדְפִים כְּמִי שֶׁרוֹדֵף אַחַר חַיִּים]:
[ב]) ובזוהר במדבר (פרשת בלק דף קצ"ז ע"ב) אמר שהמלאך יופיא"ל הוא שר התורה: בְּאוֹתָהּ שָׁעָה רָמַז לְיוֹפִיאֵ"ל, רַבַּן הַתּוֹרָה, אָמַר לְמֹשֶׁה: אֲנִי דָרַשְׁתִּי פָסוּק זֶה. כָּתוּב כִּי יִהְיֶה לְאִישׁ – זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁכָּתוּב (שמות טו) ה' אִישׁ מִלְחָמָה. בֵּן – זֶה יִשְׂרָאֵל. סוֹרֵר וּמוֹרֶה – שֶׁכָּתוּב (הושע ד) כִּי כְּפָרָה סֹרֵרָה סָרַר יִשְׂרָאֵל. אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקוֹל אָבִיו וּבְקוֹל אִמּוֹ – זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל. וְיִסְּרוּ אֹתוֹ, שֶׁכָּתוּב (מלכים ב יז) וַיָּעַד ה' בְּיִשְׂרָאֵל וּבִיהוּדָה בְּיַד כָּל נְבִיאֵי כָל חֹזֶה וְגוֹ'. וְלֹא שָׁמַע אֲלֵיהֶם, שֶׁכָּתוּב וְלֹא יִשְׁמְעוּ אֶל ה' וְגוֹ'. וְתָפְשׂוּ בוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ – בְּדַעַת אַחַת, בְּהַסְכָּמָה אַחַת.
ובזוהר במדבר (פרשת בהעלותך דף קנ"ד ע"א), אמר שהוא המלאך הממונה ללמד תורה: דֶּגֶל רִאשׁוֹן, מֶרְכָּבָה מְזֻיֶּנֶת, אַרְיֵ"ה, מִיכָאֵ"ל, רָשׁוּם בִּפְרִישַׂת הַדֶּגֶל הַפָּרוּשׂ לְיָמִין. מִזְרָח רֵאשִׁית הַשֶּׁמֶשׁ הוֹלֵךְ בְּמַשָּׂאוֹ בְּאוֹר. שְׁנֵי מְמֻנִּים תַּחַת יָדָיו, יוֹפִיאֵ"ל צַדְקִיאֵ"ל. אֶחָד לְלַמֵּד (לתורה), וְאֶחָד לָלֶכֶת בַּשּׁוּק שֶׁהוֹלֵךְ.
מכל זה רואים, שלא נקרא לימוד התורה רק אם לומדים זוהר הקדוש, כי המלאך הממונה על לימוד התורה הוא הממנונה על ההיכל עצם השמים – היכל זוהר, השם "יופיא"ל" בגימטריה "קבלה"
[[ג]] בס"ד אָנוּ חַבוּרָתָא קַדִּישָׁא סְפַרְדִים לִיטָאִים וַחֲסִידִים בְּיַחַד מוֹצִיאִים לָאוֹר מֵחָדָשׁ אֶת בִּיאוּרֵי הַגְּרָ"א עַל הַתִּיקוּנֵי זוֹהַר, יְהִי רָצוֹן שֶׁחֵפֶץ ה' בְּיָדֵינוּ יַצְלִח.
[[ד]] עַיֵין ב"יַיִן הָרֶקַח" לְרַבִּי יְהוּדָה פְּתַיָיא זְיָ"ע בְּפֵרוּשׁוֹ עַל הָאִדְּרָא זוּטָא (דַּף רפ"ז ע"ב), וְהָבִיאוּ הַמָּתוּק מִדְּבַשׁ שֵׁם, בד"ה "רַבִּי אַבָּא יִכְתֹּב", עיי"ש.
[[ה]] חַיּוּת אָדָם הַיִּשְׂרְאֵלִי תָּלוּי בְּסֵפֶר הַזוֹהַר וּבְכִתְבֵי מָרָן לִלְמוֹד בִּקְדוּשָׁה וּבְשִׂמְחָה וּבְנוֹעַם וּבְיִרְאָה וְאַהֲבָה כָּל אֶחָד לְפִי הַשָּׂגָתוֹ וּקְדוּשָׁתוֹ וְכָל יִשְׂרָאֵל קְדוֹשִׁים (ר' יִצְחָק אַיְזִיק יְחִיאֵל סַפְרִין מִּקוֹמַרְנֶה, נוֹצֵר חֶסֶד, פֵּרֵק ד' מִשְׁנֶה כ'). אֵינוֹ דּוֹמֶה חַיּוּת וְתַּעֲנוּג לִמּוּד הַנִּגְלֶה כְּלִמּוּד הַזֹּהַר וְהַתִּקּוּנִים. וְאָמַר עַל עַצְמוֹ הָרַב הַקָּדוֹשׁ רַבִּי פִּנְחָס מִּקוֹרִיץ, שֶׁהוּא אֵין לּוֹ חַיּוּת וְתַּעֲנוּג אֲפִילוּ בְּלִמּוּד הַגְּמָרָא כְּמוֹ מִן הַזֹּהַר וְתִּקּוּנִים (מִדְרָשׁ פִּנְחָס, ע"ב, אוֹת ג').