logo
מאגר ספרי הזוהר העולמי דף הזוהר היומי -הרב סיני

ספר מאמרי הרשב"י- מסכתות- ברכות – יומא, מתוך דרשה לסליחות תשע"ג

ן

מתוך דרשה לסליחות תשע"ג

מכ"ק מרן אדמו"ר מהאלמין שליט"א

יהודים הסכיתו ושמעו היום, אם בקולו תשמעו: כך אמר המשיח לרבי יהושע בן לוי (סנהדרין דף צח/א). זכה דורינו להשתוקקות מחודשת לתורת הנסתר ולצמאון אלוקי להודה וזיוה המבשרים את פעמי הגאולה, כמו שכתוב בזוהר: "ובגין דעתידין ישראל למיטעם מאילני דחיי דאיהו האי ספר הזוהר יפקון מן גלותא ברחמי", ובתיקונים (דף מ') איתא: ובדרא בתראי בסוף יומיא בגיניה וקראתם דרור בארץ וכו'. ובזוהר הקדוש פרשת נשא (דף קכ"ד ע"ב) "בהאי חיבורא דילך דאיהו ספר הזוהר כו' יפקון ביה מן גלותא ברחמי".

ביאור הדברים: בזכות החיבור שלך שהוא ספר הזוהר הקדוש יצאו בני ישראל מן הגלות ברחמים ללא צרות וייסורים וללא צּער חבלי משיח! ואף משמים הסכימו לכך! בספר תיקוני הזוהר מבואר שבשעה שאליהו הנביא זכור לטוב נגלה לרבי שמעון בר יוחאי ולחבריא קדישא שעמו ולמד עמהם סתרי תורה בעניין תיקוני נשמות, יצאה בת קול משמים ואמרה להם: כמה רב כוחו וקדושתו של רבי שמעון בר יוחאי בעולם, ואחר כך הוסיפה ואמרה נבואה בזו הלשון: 'וכמה בני נשא לתתא יתפרנסון מהאי חיבורא דילך כד יתגלו לתתא בדרא בתראה בסוף יומיא, ובגינה, "וקראתם דרור בארץ".

ביאור הדברים: כמה בני אדם למטה יתפרנסון מזה החיבור שלך כאשר יתגלה למטה בדור האחרון בסוף הימים, ובזכותו יתקיים הפסוק "וקראתם דרור בארץ"- המרמז על הגאולה השלימה. וכתב בספר הקנה על הפסוק "ושבתם וראיתם כו' לאשר לא עבדו", כי מי שעוסק דוקא בנגלה ולא בזוהר הקדוש נקרא לא עבדו, גם אינו נקרא תלמיד חכם, רק בשם תלמיד, כי שם חכם אינו רק על חכמה הפנימית יעו"ש,… ובספר כסא מלך כתב: וכיון שידעת כמה גדולה מעלת לימוד חכמת האמת כו'… יוודע גודל החיוב וגודל השכר למי שלומד הקבלה, כי לימוד הזוהר[1] בגירסא בעלמא בונה עלמין, וכל שכן אם יזכה ללמוד ולהבין פירוש מאמר א', יעשה בו תיקון למעלה בשעה א' מה שלא יעשה בלימוד הפשט שנה תמימה (כסא מלך תקו"ז מ"ג)

יהודים יקרים, את אחי אנכי מבקש, כידוע אנו דור עקבתא דמשיחא, ואשר על כן זכות היא לנו וחובה קדושה לזרז ולהביא את משיח צדקינו כמה שיותר מהר!!! – כיצד נקרב את ביאת המשיח? "כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה" – עלינו מוטלת החובה של לימוד התורה יומם ולילה 24 שעות ביממה, כל דקה פנויה להקדיש ללימוד התוה"ק, כך העולם מתקיים, כמאמר התנא באבות: "על שלושה דברים העולם עומד על התורה…" – יסוד היסודות אשר תבל ומלואו נתמכים בו ונשענים עליו, הוא תורה[2] ! – אין אנו מבינים מה הפועל הנעשה בעולמות העליונים על ידי לימוד דיבור תורה אחת, אך בכל זאת לשבר את האוזן נאמר משל: נצייר לעצמינו נמלה, מרוב קטנותה היא אינה יכולה לראות מה שבן אנוש רואה מלמעלה למטה, היא מכירה את הקן שלה ואת אדמות החול מסביבה, אף פעם לא ראתה מחוזות חדשים ולא מזדהה עם מרחבים, בודאי שלא מסוגלת להבין מה ששכל אנוש מבין, כך אנו כלפי מעלה מרוב קטנותינו איננו מבינים מה מתרחש בשמים, איננו מסוגלים להבין כהוא זה ממה שרואים מלמעלה למטה, מן השמים לארץ, כשיהודי עושה רצונו של מקום ומתיישב ללימוד התורה הקדושה, כמה מלאכים יושבים ומקשיבים לקולו הערב למתיקות הלימוד, איזה עונג הוא מסב למלך מלכי המלכים הקב"ה.

כמה גדול כוחו של רבי שמעון בר יוחאי: כמו שאמר הרשב"י הקדוש במסכת סוכה דף מ"ה ע"ב, וזה לשונו: "ואמר חזקיה אמר רבי ירמיה משום רבי שמעון בן יוחאי יכול אני לפטור את כל העולם כולו מן הדין מיום שנבראתי עד עתה ואילמלי אלעזר בני עמי מיום שנברא העולם ועד עכשיו ואילמלי יותם בן עוזיהו עמנו מיום שנברא העולם עד סופו".

בואו וראו כמה מעלת לימוד הזוהר הקדוש, ובפרט למי שלא לומד קבלה שהזוהר הקדוש אפילו בגירסא נחשב לו כלימוד הקבלה. [כף החיים סימן קנ"ה]

אחי ורעי, רבותי!!! מהי ערכת המגן האמיתית של עם ישראל? מהו הנשק הסודי שלנו להשבית את אויבינו?[3] – מהו הגנה הטובה ביותר של עם ישראל בכל הזמנים? יהודים יקרים מצאנו מכרה יהלומים! נדיר ואדיר! ממש בזיל הזול! בהישג יד של כל אחד! רק לרצות ולהאמין!!!

הידענו כוחו העצום של לימוד התורה בשבת קודש: מרן הבן איש חי פרשת שמות שנה שניה כותב וז"ל: כתבו המקובלים זכרונם לברכה דגדול הפועל הנעשה בעסק התורה ביום שבת אלף פעמים יותר מן הנעשה בעסק התורה של ימי החול, עכ"ל. זאת אומרת שעה אחת של שבת שוה: אלף שעות ביום חול ושעה אחת של לימוד זוהר הקדוש ביום חול יותר משנה שלימה של לימוד פשט. יוצא מזה: שעה אחת של לימוד זוהר הקדוש בשבת קודש יותר מאלף שנים פשט ביום חול. "על כן יאמרו המושלים בואו חשבון"

הבה ונתבונן: כאשר לומדים זוהר הקדוש 6 שעות בשבת קודש, מתקן 6 אלפים שנה של העולם.

על ידי לימוד שעה אחת זוהר בשבת קודש אפשר להביא הגאולה שלימה: אמרנו היום בהפטורה מספר ישעיה (פרק ס' פסוק כ"ב): "הקטן יהיה לאלף והצעיר לגוי עצום אני ה’ בעתה אחישנה". צריך ביאור, מה כוונת הפסוק שהקטן יהיה לאלף, איך יכול להיות שבן אדם קטן יזכה להיות לאלף והצעיר לגוי עצום? – נראה לפרש בהקדם פסוק כ"א, שאמר: "ועמך כלם צדיקים לעולם יירשו ארץ נצר מטעי מעשה ידי להתפאר", דהנה איך יכול להיות ועמך כלם צדיקים וכו', הלא הקדוש ברוך הוא נתן לנו יצר הרע די גדול, וצריך לנהל איתו מלחמה כבידה, וקשה מאוד לנצח אותו, ומי יימר דהוי צדיק? – ולפרש זאת נקדים דברי המפרשים: בתרגום יונתן על ישעיה (פרק ס פסוק כב): "דזעיר בהון יהי לאלפא ודחלש לעם תקיף אנא ה’ בזמנה איתינה". ובמלבי"ם שם: "הקטן יהיה לאלף" – בריבוי הכמות, "והצעיר" – בכח "יהיה לגוי עצום" – בריבוי האיכות בכח ועצמה, והגם שאני מתמהמה עתה והעם חלשים ומעטים, הנה אני ה' בעתה אחישנה – בבא העת המיועד אעשה הדבר בזריזות (כי זה גדר פעל חיש) ואמלא את הבטחתי, עכ"ל.

והביאור הוא, על פי דברי הבן איש חי הנ"ל בענין לימוד בשב"ק, שע"י שילמוד בשב"ק שעה אחד זוהר זה כמו שלמד אלף שנים, ואם לומד 6 שעות בשבת נחשב כמו שלמד ששת אלפים שנה כנגד ימי בריאת העולם. ועל ידי כך נזכה "אני ה' בעתה אחישנה" – בבא העת המיועד אעשה הדבר בזריזות כמו שכתב המלבי"ם. ובזה יבואר הפסוקים "ועמך כלם צדיקים", שאם כולנו נתחיל ללמוד ולגרוס בזוהר נזכה להיות צדיקים, "לעולם יירשו ארץ" ונזכה לירושת הארץ, "נצר מטעי מעשה ידי להתפאר", שהקב"ה יוכל להתפאר אתנו במה שזכינו בלימוד של שש שעות לקיים את כל הבריאה ששת אלפים שנה, ועל ידי נזכה למה שאמר בפסוק הבא "הקטן יהיה לאלף והצעיר לגוי עצום אני ה’ בעתה אחישנה", ושאלנו איך יכול להיות שהקטן אפילו ילד קטן פשוטו כמשמעו יהיה לאלף, והצעיר לגוי עצום? אפשר לפרש, שעל ידי שילמוד שעה אחת בזוהר הקדוש בשבת קודש שנחשב כפול אלף. – עוד מצאנו ענין לימוד הזה"ק במשך שש שעות וסגולתו, (בספר אגרת מסע אור החיים הקדוש, כתב יד אחד מתלמידיו), וז"ל, ולמדנו עד ששה שעות, ובסוף ו' שעות נתמלא הבית ריח טוב אשר כמוהו לא נהיה[4].

עד כאן

ועוד מצאנו ענין לימוד שש שעות זוה"ק:… והַגָּאוֹן ר"י בַּאסַאן רַבּוֹ שֶׁל רַבֵּינוּ שָׁאַל אֶת רַבֵּינוּ לְבָאֵר לוֹ סוֹד הָעִנְיָן שֶׁיִּהְיֶה כֹּחַ כָּזֶה לְהַסִּטְרָא אָחֳרָא נֶגֶד הַתּוֹרָה, וְרַבֵּינוּ הֵשִׁיב לוֹ בְּבֵאוּר מַסְפִּיק סוֹד כָּל הָעִנְיָן, וְכֵן כּוֹתֵב לוֹ רַבֵּינוּ כִּי הוּא רָאָה זֹאת מִקֹּדֶם וְהִקְדִּים רְפוּאָה לַמַּכָּה וְתִקֵּן בְּהַיְשִׁיבָה שֶׁלּוֹ שֶׁיִּלְמְדוּ זֹהַר וְתִקּוּנִים וְזֹהַר חָדָשׁ בְּלִי הֶפְסֵק מֵעֲלוֹת הַשַּׁחַר עַד צֵאת הַכּוֹכָבִים.

וְעוֹד הוֹסִיפוּ בַּלִּמּוּד הַתְּמִידִי שֶׁל הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ לִלְמֹד כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ וְעוֹד שֵׁשׁ שָׁעוֹת בַּלַּיְלָה חוּץ מִן הַלֵּילוֹת מִמּוֹצָאֵי יוֹם כִּפּוּר וְכוּ' וְכֵן הוֹסִיפוּ שֶׁלֹּא לִפְסֹק מִן הַלִּמּוּד שֶׁל הַזֹּהַר אֲפִלּוּ בִּזְמַן הַלִּמּוּד הַכְּלָלִי שֶׁל כְּבוֹד מוֹרֵנוּ הָרַב רַבִּי מ"ח. (יָרִים משֶׁה מִשְׁפָּט הבה"ת אוֹת יד)

מכאן

פלאי פלאות: מכאן יכולים להבין את גודל הכוח של יהודי פשוט הלוקח על עצמו ללמוד זוהר הקדוש בשבת קודש שש שעות מחזיק את כל הבריאה כולה, מיום בריאת העולם עד ביאת המשיח שיתגלה בב"א. מכאן יכולים להבין איזה כוח גדול יש בזוהר הקדוש שמתקן את כל העולם כולו, האם נוכל לשער גודל העוצמה של לימוד כזה?! האם נוכל לאמוד את כוחו הרב?! האם נוכל לדמיין מה קורה ברקיע בעת לימוד הזוהר הקדוש?!

הרי זה אש להבת שלהבת[5] שמנקה ומזכך את האדם עם כל העולם כולו ומביא אותו לדרגות עליונות וסייעתא דשמיא בכל.

כעת באים הימים הנוראים הקדושים, וכל אחד יראה לנצל כל רגע בלימוד הזוהר הקדוש, ונזכה למחילה סליחה וכפרה ולגאולה שלימה במהרה

השי"ת יעזור שנזכה לטהר לבבנו לעבוד ליוצרנו בכל כוחנו ובכל נפשנו ובכל מאודנו, ויקויים הבטחת הרעיא מהימנא "בְּהַאי סֵפֶר הַזֹּהַר, יִפְּקוּן בֵּיהּ מִן גָּלוּתָא בְּרַחֲמֵי" בביאת גואל צדק במהרה בימינו אמן.



[1]) וכן אמר הגאון הצדיק רבי שלמה בלוך זצ"ל משם רבו החפץ חיים זצ"ל שעל לימוד ספר הזוהר אין שום הגבלה כי רובו מדרש, והיה החפץ חיים מעורר לכולם שילמדו כל שבת את הזוהר של אותה פרשה ואפילו לבחורים. (ר' יוסף בן שלמה מפוז’ין, הוספות בנין יוסף).

וכן רבנו מרן החזון איש זצ"ל הורה לשואליו ללמד זוהר כספר מוסר ואף למד בעצמו עם בן אחותו, הגאון רבי שמריהו גריינמן זצ"ל. ובספר מעשה איש, (עובדות על מרן הגה"ק החזון איש זצ"ל): שאמר, לשון הזוהר הקדוש מעורר יותר מכל מאמרי חז"ל.

[2]) "ליהודים היתה אורה", אורה זו תורה, (מגילה ט"ז ע"ב) אור"ה נוטריקון אור הזוהר.

[3] ) וּלְשׁוֹן דֶּגֶל מַחֲנֵה אֶפְרַיִם פָּרָשַׁת שְׁמִינִי: וְזֶהוּ דָּרֹשׁ דָּרַשׁ משֶׁה, הַיְנוּ כְּשֶׁיִּתְגַּלֶּה (כִּי בְּכָל דּוֹר וְדוֹר יֵשׁ בְּחִינַת משֶׁה, וְאִיתָא דְּרַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי הָיָה בְּחִינַת משֶׁה), וְיִדְרֹשׁ מַה שֶּׁדָּרַשׁ כְּבָר משֶׁה, הַיְנוּ רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי, סֵפֶר הַזֹּהַר, אָז וְהִנֵּה שֹׂרַף, הַיְנוּ שֶׁיִּתְבַּטְּלוּ כָּל הַקְּלִפּוֹת וּמִמֵּילָא יִהְיֶה הַגְּאֻלָּה שֶׁיִּבָּנֶה בִּבּ"אָ..

[4] ) לימוד ספר הזוהר הקדוש במירון:

… ולמדנו שם בחשק גדול ובאהבה גדולה ובשמחה ספר הזוהר עד ד' שעות מהלילה, ועמדנו לאכול, וחזרנו תיכף אחר האכילה לימודינו כפי שנתן הרב לכל אחד מהחברים שהיו שם ספר אחד של הזוהר. והיה חלקי ספר בראשית, ולמדנו עד ששה שעות, ובסוף ו' שעות נתמלא הבית ריח טוב אשר כמוהו לא נהיה וכו'. (אגרת מסע אור החיים הקדוש, כת"י אחד מתלמידיו, נדפס בס' טעמי המנהגים, עניני הילולא דרשב"י).

[5]) (עץ חיים – הקדמת מוהרח"ו זיע"א על שער ההקדמות) "הם רזי התורה דבריהם כגחלי אש להבת שלהבת".

2 comments

  1. אהוד ראובן

    בס"ד הקטן יהיה לאלף הכוונה על דויד שיהיה לאלף גדלות המוחין כשימחה את עמלק הרוחני (תמחה =453 =מלך המשיח = צדיק גמור ) וכאמור 1000 זה 566 +434 משיח בן יוסף +משיח בן דויד =1000 והחיבור בניהם יעשה ע"י המשיח אותיות משה חי שהוא גואל ראשון והוא גואל אחרון המאחד בין שני המשיחים ולכן בברכת תשכון בתוך ירושלים עירך מכוונים שלא יהרג משיח בן יוסף בדור הזה (בכול דור ודור קיימים שני המשיחים אבל יחודם נעשה ע"י המשיח ועל זה נאמר ויקרב משיחה גם אותיות משה חי (התפשטותא דמשה בכל דרא ודרא ) כמו כן אלף זה גם קשור לאות שין מידה לצרה בשעתה מאחר והשין מרמזת גם לאבות וגם לג"ר ולכן זה קשור להמשך הברכה וכסא דוד עבדך מהרה בתוכה תכין מאחר והכסא קשור גם לאברהם וגם ליצחק וגם ליעקב וגם לדוד ולכן כאשר הקטן נהפך לאלף זה השלמת הכסא הרוחני ואז כשנמחה עמלק מתווסף האלף לכסא והוא נהפך להיות מוכן ולכן גם "כי יד על כס יה"=239 ועמלק 240 וכול עוד 239 לא עולא למדרגת 240 עמלק הרוחני קיים והכסא עדיין לא שלם אך כשנמחה עמלק ע"י מלך המשיח שזה דויד נשלם הכסא והשם יתברך חוזר לירושלם כפי שכתוב שלאחר שנכין לו את ירושלים של מטה הוא יחזור לירושלים של מעלה והמשך הפסוק על הצעיר שיהיה לגוי עצום מתייחס ליעקוב עם ואו מאחר ויעקב הוא הצעיר באבות והוא נהפך לגוי עצום (שישים ריבוא ) כשעלה השחר בתום המאבק כשיכל לשר של עשו בשמים ואז הפך מיעקב לישראל וישראל זה ר"ת יצחק יעקב שרה רחל רבקה אברהם לאה וכאמור זה גם קשור לאהבת חינם מאחר ו"בעתה אחישנה"=851 = "זה הדבר אשר צוה הוי'ה " כפי שמשה היה מתנבא זה הדבר נוטיריקון זהב הדר וכאמור אחישה זה יחוד עליון מתחיל באות אלף ומסתיים באות הא ובעתה זה יחוד תחתון מתחיל באות בית ומסתיים באות הא וביחד זה אהבה וכשממלאים את המילה אהבה אלף הא בית הא מקבלים את המספר של דוד יהונתן 535 וכשמוסיפים לזה את האות ואו מקבלים את הגימטריא 541 כמניין ישראל וזו אהבת חינם עם האות ואו כאשר שני המשיחים מחוברים בדור הגאולה השלימה ע"י משה חי וכאמור אור משה עולה בגימטריה כמניין אחרון אחרון חביב ולכן גם אהיה אשר אהיה קשור לפסוק ויקח משה את עצמות יוסף עמו וכאמור "אהיה יוסף אהיה משה" זה אותה הגימטריא של "אהיה אשר אהיה" 543 וכאמור עצמות יוסף קשורה לאברהם אבינו מאחר ואברהם אבינו היה הראשון בטוריא משיח בן יוסף מאחר וכששאל בברית בין הביתרים במה אדע כי ארישנה כותב רבי הלל משקלוב תלמידו של הגר"א עליהם השלום בספר קול התור שכול לשון ירושה זה על ארץ ישראל וכאמור "ארישנה" עולה בגימטריא 566 כמו גם "משיח בן יוסף" ולכן כאשר מוסיפים ליה את האותיות יה אז גם השם נהיה שלם ולכן גם גילה לנו הגר"א שלעתיד לבוא אסור לכתוב שם "יהיה" ללא קדושה מאחר וזה שם קדוש ואם נקח את האות יוד משם יהיה ונוסיף אותה ללב היכן שכתוב אודה השם בכל לבב בסוד ישרים ועדה אז נקבל אודה עם אות יוד בשני חדרי הלב יהודא יהודא וכאשר נוסיף את האות הא לר"ת של ויברך דויד את יק'וק' נקבל גם בראש (מח) את האותיות של המילה יהודא וכאמור שאל ירובעם ומי בראש וקיבל תשובה ובן ישי בראש ולכן אודה זה 16 שזה גם 1+6 וכפול 2 זה 14 כמניין דוד בראש ולכן גם לפני גדלות המוחין דוד בראש וגם לאחר גדלות המוחין דויד בראש וזה יחוד מוחא וליבא יחוד קודשא בריכו ושכינתא שזה אותיות 26+65 הוי'ה אדנ-י וכאמור כתוב שישנם שני אופים לגילויי המשיח אחד עני רוכב על חמור (בעתה ) ושנים על ענני שמיא (אחישנה ) וכשמשלבים את שני האפשרויות גם חמור וגם ענני מקבלים גימטריא 434 כמניין משיח בן דויד וכאמור אין מקרא יוצא מידי פשוטו ולכן גם בבעתה הקב"ה יחיש את הגאולה ויהפוך את כולנו לזכאים הללויה הללויה הללויה רוצים גילויי המשיח מיד בע"ה אמן נצח סלה ועד.

  2. אהוד ראובן

    בס"ד יש לשים לב שלא כתוב ענן בלשון יחיד אלא ענני בלשון רבים וכאמור חמור כתוב בלשון יחיד ולא רבים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*